فولاد از زمان کشف و توسعه تا به حال به یکی از پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین مواد در جهان تبدیل شده است و یکی از بهترین و ایده آل‌ترین مواد برای ساخت لوله‌های ضد زنگ محسوب می‌شود، لوله استیل 316 نمونه‌ای از انواع لوله‌های فلزی است که از فولاد ضد زنگ و ترکیب آن با مولیبیدن ساخته شده است. این لوله به دلیل ترکیبات خاصی که دارد، دارای ساختاری مقاوم و بادوام است.
از لوله‌های استیل 316 می‌توان در دماهای بسیار بالا و کاربردهایی که نیاز به فلزی با مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی مانند خوردگی و ضد زدگی دارند، استفاده کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در رابطه با این لوله‌های استیل کاربردی کسب کنید.

انواع لوله‌های صنعتی

لوله ‌ها در صنعت دارای انواع متنوعی هستند که هر یک به منظور کاربرد خاصی تولید و استفاده می‌‌شوند. به طور کلی انواع لوله را می‌توان به چند دسته زیر تقسیم نمود :

به لوله های فولادی مقاوم به خوردگی، لوله های ضد زنگ یا زنگ نزن یا همان لوله استیل گفته می‎‌شود که در این مقاله از وبلاگ آهن اسپات به معرفی لوله استیل 316 می‌پردازیم.

لوله استیل 316 

این نوع لوله نمونه‌ای از انواع اتصال است که از آلیاژهای ویژه ساخته شده و به عنوان یکی از کاربردی‌ترین و رایج‌ترین لوله‌ها در صنایع مختلف شناخته می‌شود، این لوله‌ها مقاومت و دوام بالایی در برابر عوامل شیمیایی و محیطی دارند و این موضوع آن‌ها را به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها میان تولیدکنندگان و صنعتگران در زمینه‌های مختلف تبدیل می‌کند.

ویژگی‌های لوله استیل 316

این محصول در دسته بندی لوله‌های ضد زنگ قرار می‌گیرد و  این خاصیت، آن را غیر مغناطیسی می‌کند و در نتیجه از سخت شدن لوله‌ها در شرایط و عملیات حرارتی جلوگیری می‌شود، میزان مقاومت حرارتی یکی از مهم‌ترین ویژگی و فاکتورها است که در فلزات بررسی می‌شود و لوله استیل دارای مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون در دماهای متناوب تا 1500 فارنهایت است و بین دمای 850 تا 1550 فارنهایت، بهترین عملکرد خود را ارائه می‌دهد.

ساختار لوله استیل 316

در ساختار این نوع لوله، سطوح بالایی از کروم نیکل وجود دارد و این ترکیب، مقاومت لوله را در برابر حرارت، خوردگی، سایش و… افزایش می‌دهد. وجود این ترکیبات نه تنها باعث افزایش مقاومت لوله خواهد شد، بلکه ظاهری درخشان و شفاف به لوله‌های استیل می‌بخشد.
به طور کلی فلز به کاررفته در ساختار لوله استیل با گرید 316 ، 16 درصد کروم، 10 درصد نیکل و 2 درصد مولیبیدن است که ترکیب این عناصر آلیاژی مقاوم  و بادوام ایجاد می‌کند.

فولاد ضد زنگ به کار رفته در لوله‌های استیل 316 دارای لایه نازک، متراکم و پایدار غنی از اکسیدهای کروم هستند. این لایه می‌تواند به خوبی از نفوذ اتم‌های اکسیژن و اکسید شدن لوله جلوگیری کند.
این فرایند باعث ایجاد خاصیت ضد زنگ بودن در این لوله‌ها می‌شود، لوله 316 در ساختار خود دارای محتوای کربنی کم است و این ویژگی امکان تراشکاری را در آن بسیار آسان می‌کند؛ بنابراین به راحتی می‌توان آن‌ها را برای کاربرد مطلوب، برش یا تغییر شکل داد.

کاربرد لوله استیل 316

استیل 316 با خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند، به طور مؤثر در صنایع مختلف کاربرد مطلوبی از خود ارائه می‌دهند. از این لوله‌ها می‌توان در محیط‌هایی با اسیدیته بالا استفاده کرد؛ چراکه مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارند. به عنوان مثال از لوله استیل می‌توان به منظور جلوگیری از خوردگی ناشی از اسید استیک و کلریدریک استفاده نمود.

علاوه بر این لوله‌های استیل 316 به طور عمده در محیط‌ها و صنایعی که به حفاظت و مقاومت بالایی در برابر واکنش‌ها نیاز دارند، مناسب است. این لوله‌ها را می‌توان در صنایع ماشین‌سازی، دارویی، پزشکی، شیمیایی و… مورد کاربرد قرار داد.

پیش از این درباره مقاومت و دوام لوله استیل گرید 316 صحبت کردیم. فولاد ضد زنگ موجود در ساختار لوله‌های استیل توانایی مطلوبی در برابر اکسیداسیون اتمسفر دارد. علاوه بر این لوله‌های استیل 316 مقاومت بالایی در برابر خوردگی در محیط‌های حاوی مواد اسیدی، قلیایی و همچنین مقاومت بالایی در برابر خوردگی نمک دارند؛ بنابراین می‌توانند عملکرد مفیدی در محیط‌هایی با این شرایط ارائه دهند.

نکات مهم درباره لوله‌های استیل 316

در ادامه به بیان نکاتی در رابطه با لوله استیل گرید 316 خواهیم پرداخت که دانستن آن‌ها می‌تواند شما را در انتخاب و استفاده از این لوله‌های کاربردی راهنمایی کند:

  • پس از قرار گرفتن لوله در معرض عوامل اسیدی، حتماً لوله‌ها را از مواد مضر و آسیب‌رسان پاک کنید. به عنوان مثال پس از وقوع باران اسیدی، لازم است لوله‌ها به طور دقیق از مواد اسیدی زدوده شوند.
  • اگر در ساختار لوله، زنگ زدگی جزئی مشاهده کردید، بلافاصله آن را با کمک مواد مناسب پاک کنید. این کار ضمن از بین بردن لکه، از گسترش زنگ زدگی و آسیب به لوله جلوگیری می‌کند.
  • حتماً نمونه‌های متناسب با کاربرد موردنظر خود را انتخاب و خریداری کنید، بدین منظور حتماً قبل از خرید، ویژگی و مشخصات لوله را بررسی کرده و ببینید آیا برای کاربرد و شرایط شما مناسب است و می‌تواند مقاومت کافی را ارائه دهد یا خیر.

نگهداری از لوله‌های استیل 316

توجه داشته باشید که این نوع لوله از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. این بدین معناست که این لوله‌ها مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی دارند، اما پس از مدت زمان طولانی استفاده، ممکن است مقاومت خود را به‌ تدریج از دست بدهند و دچار واکنش شوند، در این فرآیند ممکن است بنا به دلایلی لایه محافظت استیل دچار آسیب شده و از بین برود و در این صورت اتم‌های اکسیژن هوا به‌راحتی به ساختار لوله نفوذ کرده و موجب بروز واکنش با اتم‌های آهن می‌شوند و حتی این امکان وجود دارد که لوله دچار زنگ زدگی و آسیب شود، اما برای جلوگیری از بروز این آسیب چه باید کرد؟

عمر و دوام این نوع لوله به محیطی که در آن استفاده می‌شود بستگی دارد. به‌طور کلی هر چه محیط اسیدی‌تر باشد یا در معرض مواد اسیدی قرار داشته باشد، لوله‌ها آسیب بیشتری متحمل خواهند شد. برای افزایش مقاومت و طول عمر لوله‌های 316 بهتر است از کیفیت نمونه‌ای که تهیه می‌کنید مطمئن شوید و به تعمیر و نگهداری لوله‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

استعلام قیمت و خرید لوله استیل 316 از آهن اسپات

انتخاب نمونه اشتباه یا استفاده غیرمعقول از این نوع لوله می‌تواند باعث بروز آسیب‌های مختلف ازجمله زنگ زدگی و خوردگی در لوله‌ها شده و کاربری آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.
علاوه بر توجه به ویژگی‌های لوله و انتخاب صحیح، کیفیت لوله نیز از موارد مهمی‌است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید. بدین منظور باید دقت کنید که انواع لوله را از تولیدکنندگان معتبر خریداری کرده و از تطابق آن‌ها با استانداردهای ملی کیفیت، اطمینان حاصل کنید.

قیمت لوله استیل 316 بر اساس مواردی از جمله طول، کیفیت، نوع، میزان مقاومت، برند و… تعیین می‌شود و به‌طور کلی نمی‌توان قیمت واحدی برای آن در نظر گرفت. وب سایت آهن اسپات یکی از مراجع تخصصی و معتبر در زمینه فروش مستقیم و تسهیل معاملات انواع آهن‌آلات است که می‌تواند نمونه‌های مختلف این محصول را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت‌ها در آن مشاهده کنید.

ابعاد و نمونه‌های مختلفی از لوله‌های استیل 316 در آهن اسپات ارائه می‌شود که می‌توانید متناسب با نیاز و شرایط استفاده، نمونه مناسب را انتخاب و خریداری نمایید. لوله استیل 316 یکی از انواع اتصالات کاربردی است که با ویژگی‌ها و مقاومت بالایی که دارد، در صنایع و کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مطلب ویژگی‌ها، شرایط استفاده، نحوه خرید و… را مورد بررسی قرار دادیم و امیدواریم اطلاعات مفیدی در رابطه با این اتصالات در اختیار شما قرار گرفته باشد. نهایتاً برای کسب اطلاعات و راهنمایی بیشتر می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات بیان کرده و با متخصصان آهن اسپات در ارتباط باشید.