انواع تیرآهن و میلگرد یکی از پر مصرف ترین محصولات در ساختمان سازی است، در کشورمان در طول یک سال قیمت میلگرد و آهن آلات به هیچ وجه ثابت نمی‌ماند و فعالان صنعت ساخت و ساز همیشه پیگیر قیمت میلگرد روز هستند و بدین ترتیب به پیش بینی و تحلیل قیمت میلگرد میپردازند.

پیش بینی قیمت میلگرد یک امر تخصصی است که متخصصان با استفاده از اخبار، تحلیل بنیادی و تکنیکال آن را انجام می دهند، ولی شما هم می توانید با بررسی برخی از عوامل تاثیرگذار در بازار میلگرد قیمت آینده آن را پیش بینی کنید و با آگاهی بیشتری نسبت به خرید و فروش آن اقدام کنید.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد

پیش بینی قیمت میلگرد به چندین عامل بستگی دارد. تنها راه برای پیش بینی قیمت آهن آلات در ایران، شناخت عوامل موثر بر نوسانات قیمت آنها می‌باشد. اگر شما تمامی عوامل موثر بر قیمت آهن ‌آلات را شناسایی کنید، می‌توانید قیمت حدودی میلگرد را در کم‌ترین زمان تخمین بزنید.

البته نیازی به گفتن نیست که برای برخورداری از این توانایی، باید تجربه بسیار زیادی در بازار آهن ایران داشته باشید. بدین ترتیب عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلاگرد عبارتند از :

1. قیمت آهن و مواد اولیه میلگرد

اصلی ‌ترین ماده اولیه برای تولید کردن میلگرد، آهن است. آهن با استفاده از تجهیزات و ماشین ‌آلات صنعتی در این حوزه به شکل میلگرد در می‌آید. بنابراین اصلی ‌ترین عامل تاثیر گذار بر قیمت میلگرد، قیمت آهن می‌باشد که به کلی بازار این حوزه را متاثر می‌‌کند.

معمولا بازار میلگرد، جزو اولین بازارهایی است که تحت تاثیر افزایش قیمت روز آهن قرار است و شدیدا دچار نوسان می ‌شود. در نتیجه می‌توان گفت هزینه و بودجه مورد نیاز برای ساخت ‌و ساز نیز با افزایش قیمت میلگرد، بالا می‌رود.

2. حجم عرضه و تقاضا

کلیدی ترین نکته در پیش بینی قیمت یک بازار عرضه و تقاضا است. بدون اغراق می توان گفت که اگر شما میزان دقیق عرضه و تقاضا را بدانید به راحتی می توانید قیمت دقیق آن را هم مشخص کنید(که تقریبا غیرممکن است).
این قانون زیر را به خاطر بسپارید و پیش بینی خود را بر اساس آن انجام دهید:

  •  قانون عرضه

یکی از قواعد مهم علم اقتصاد قانون عرضه است. این قانون بیان می ‌کند اگر قیمت یک کالا افزایش پیدا کند، میزان عرضه آن نیز افزایش خواهد یافت و با کاهش قیمت یک کالا میزان عرضه آن نیز کاهش می‌یابد. به بیان دیگر قیمت کالا و میزان عرضه آن رابطه مستقیم دارند

  • قانون تقاضا

در واقع نشان دهنده این است که در صورت برابر بودن دیگر عوامل، هر چه قیمت یک کالا افزایش پیدا کند، متقاضی آن کالا کاهش پیدا می کند. مقدار کالایی که خریداران با قیمتی بالا تر می ‌خرند کمتر است، زیرا با بالا رفتن قیمت یک کالا، هزینه‌ی فرصت خرید آن کالا نیز بالا می ‌رود.

پس با مطالبی که گفته شد شما باید برای پیش بینی قیمت میلگرد دو مورد را باهم مورد بررسی قرار دهید. اول اینکه تولید کنندگان و وارد کنندگان چقدر محصول عرضه می کنند و دوم اینکه برای این محصولات چقدر تقاضا کننده وجود دارد.
اگر عرضه بیشتر بود انتظار کاهش قیمت در بازار را داشته باشید زیرا عرضه کنندگان مشتری کافی برای محصول خود ندارند قیمت خود را کاهش می دهند و اگر تقاضا بیشتر بود انتظار افزایش قیمت ها را داشته باشید چون خریداران برای بدست آوردن آن عرضه محدود قیمت بالاتری را پیشنهاد می دهند.

یک مثال برای مطالبی که اشاره شد نوسانات فصلی است که در ادامه صحبت می کنیم. قطعا شما هم اطلاع دارید که در فصل بهار و تابستان بدلیل بالا بودن حجم تقاضا قیمت میلگرد افزایش پیدا می کنند. شما می توانید از این قانون در همه بازار ها استفاده کنید.

3. مقدار مصرف صنایع وابسته به میلگرد

شما برای پیش بینی قیمت میگرد اول باید تمامی مصرف کنندگان آن را بشناسید. سپس باید بررسی کنید که در آینده به چه مقدار از این محصول نیاز دارند و اینکه در آینده تولیدات خود را افزایش خواهند داد یا کاهش. صنایعی مثل خودروسازی، ساختمان سازی، بسته‌بندی، پتروشیمی و بعضی دیگر از صنایع برای ادامه تولیدات خود به آهن آلات و میلگرد نیاز دارند. این صنایع بزرگ اگر تقاضای خود را کاهش یا افزایش دهند بر قیمت این بازار تاثیرگذار خواهند بود.

همچنین در نظر داشته باشید میزان تقاضا را بدون دانست میزان عرضه به تنهایی استفاده نکنید یعنی به تنهایی افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت نمی شود بلکه تقاضا باید نسبت به عرضه افزایش پیدا کند. پس قیمت جهانی و میزان تولید و واردات را هم مورد توجه قرار دهید.

4. قیمت دلار

واحد پولی دلار یکی از تاثیرگذارترین نرخ های ارز در کل دنیا است که روی کشور ایران و بسیاری دیگر از کشورها تاثیر می گذارد. ارزش پول کشور نسبت به دلار و دیگر ارز ها رو به کاهش است و به همین دلیل با افزایش پیدا کردن قیمت دلار قیمت واردات نیز افزایش پیدا می کند و تاثیر مستقیمی روی افزایش قیمت میلگرد دارد. پس همیشه نسبت به تغییرات قیمت دلار آگاه باشد چون با افزایش قیمت آن قیمت میلگرد و دیگر آهن آلات افزایش پیدا می کند.

5. تورم

نرخ تورم مانند دیگر کلا ها بر روی قیمت بازار آهن هم تاثیر دارد به طوری که با افزایشش هزینه های تولید بالا می رود و در نتیجه قیمت ها افزایش پیدا می‌کند و با افزایش تورمی که در کشور شاهد هستیم پس انتظار افزایش قیمت ها را هم باید داشته باشیم.

6. عوارض واردات و صادرات

طبق انتظار اگر عرضه کنندگان هزینه‌هایشان افزایش پیدا کند برای جبران خسارت‌های خود بر قیمت محصول اضافه می‌کنند. پس یکی دیگر از عواملی که باید در نظر داشته باشید نرخ این عوارض در آینده است تا بتوانید یک پیش بینی درست از قیمت‌ها داشته باشید.

7. افزایش قیمت محصولات فولادی در سطح جهانی

تورم جهانی و افزایش قیمت محصولات فولادی در دنیا یکی دیگر عواملی است که بر قیمت نهایی میلگرد در بازار فولاد، تاثیر گذار است. این تورم باعث می ‌شود قیمت ‌ها به صورت روزانه و یا حتی لحظه ‌ای، دچار نوسان بشوند.
بنابراین، امکان دارد خیلی از افراد آگاهی کاملی در مورد عوامل موثر بر کاهش یا افزایش قیمت‌ ها نداشته باشند و در آخر، ضرر های مالی جبران‌ ناپذیری را متحمل شوند.

8. وضعیت بورس کالا

یکی دیگر از عواملی که به ‌طور مستقیم بر پیش بینی قیمت میلگرد و آهن تاثیر گذار است، وضعیت بورس کالا می‌باشد. تغییرات ارزش سهام شرکت‌های تامین ‌کننده این نوع محصولات در بازار بورس، باعث تاثیر این بازار بر قیمت آهن‌ آلات می شود. برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه خرید میلگرد از طریق بورس کالا، به وبلاگ آهن اسپات مراجعه نمایید.

9. میزان صادرات و واردات

از دیگر عوامل که بر پیش بینی قیمت آهن و میلگرد تاثیر گذار است، می ‌توان به میزان صادرات و واردات این کالاها اشاره نمود. به ‌طور معمول، صادرات و واردات تحت تاثیر تغییر و تحولات سیاسی کشورها قرار می گیرد. گاهی اوقات قوانینی توسط کشورها وضع می‌شود که روی قیمت این محصولات تاثیر گذار است.
ارزش ارز سایر کشورها نسبت به ایران بسیار بالا است و میزان تقاضا برای صادرات آهن‌آلات شدیدا بالا رفته است. این میزان صادرات بر قیمت این اقلام بسیار موثر می باشد.

10. هزینه حمل‌ونقل محموله

هزینه حمل ‌و نقل برای صادرات و واردات محصول نهایی بسیار با اهمیت است. البته هزینه حمل ‌و نقل مواد اولیه مانند قراضه آهن و فلزات خاصی مانند نیکل که از طریق سایر کشورها تامین می ‌شوند هم تاثیرگذار می باشد.
انتخاب نوع روش بین‌المللی حمل محموله مانند CFR، CIF، FOB و غیره بسیار مهم است و انتخابی اشتباه در این زمینه، منجر به پرداخت هزینه‌های اضافی می شود.

11. دوره‌های زمانی و فصول سال

دوره‌ های زمانی مختلف هم بر روی پیش بینی قیمت آهن و میلگرد تاثیر گذار هستند. تعطیلات، تغییرات آب‌وهوایی، بلندی روز در فصل های مختلف و برخی از شرایط زمانی دیگر در میزان تولید آهن ‌آلات و در نهایت قیمت نهایی آن ‌ها تاثیر گذار است.
برای مثال، در زمستان به دلیل سردی هوا و شرایط آب‌وهوایی خاص، میزان ساخت‌وساز کاهش پیدا می کند و همین امر قیمت آهن‌ آلات را تحت تاثیر قرار می‌ دهد.

البته عوامل دیگری مثل مصوبات وزارت صمت، سیاست‌های بورس کالا، بودجه تخصیص ‌یافته به بخش عمرانی در لایحه بودجه و برخی از عوامل دیگر نیز بر پیش بینی قیمت میلگرد تاثیر می‌گذارند.

نحوه پیش بینی قیمت میلگرد در بازار آهن

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم پیش بینی قیمت ها یک امر تخصصی است. پس اگر خودتان تخصصی در این زمینه ندارید می توانید از نظر متخصصان استفاده کنید و از مراجع مربوطه استفاده کنید.
متخصصان برای پیش بینی قیمت ها اول از همه قیمت محصول را در سال ها گذشته بررسی می کنند و عواملی که در گذشته باعث تغییر قیمت ها شده را مورد توجه قرار می دهند.

سپس به سراغ اخبار مهم ایران و جهان می روند و میزان تاثیرگذاری این اخبار را مورد توجه قرار می دهند، بعد از بررسی اخبار نوبت به تحلیل بنیادی و تکنیکال می رسد که این دو باید با یکدیگر اعمال شوند.
در تحلیل بنیادی تحلیلگر به سراغ آمار ها و عملکرد های شرکت ها و عوامل تاثیر گذار می روند و در بلند مدت قیمت ها را پیش بینی می کند و پس از آن با تحلیل تکنیکال در کوتاه مدت با استفاده از چارت قیمت به تحلیل می پردازد. برای پیش بینی قیمت میلگرد امروز معمولا از تحلیل تکنیکال و چک کردن اخبار استفاده می‌شود.

نحوه خرید میلگرد دولتی با جواز ساختمان

استعلام قیمت میلگرد در آهن اسپات

همان‌‌طور که خودتان متوجه شده ‌اید، پیش بینی قیمت میلگرد کار ساده‌ای نیست. بازار ایران همواره ثابت کرده که نمی ‌توان به پیش‌ بینی‌ های شخصی اعتماد کرد؛ زیرا همگی بر اساس برخی معیار های نه ‌چندان اصولی در ذهن افراد شکل می‌گیرند که در بسیاری مواقع، به واقعیت نمی‌پیوندند. با این حال، همچنان تمایل همگان برای پیش بینی قیمت میلگرد و آهن‌ آلات دیگر دیده می‌‌شود.

برای اینکه توانایی پیش بینی قیمت آهن و میلگرد را داشته باشید، باید مدت زمان طولانی بازار آهن ‌آلات را تحت نظر بگیرید. به این شیوه متوجه می‌شوید که افزایش یا کاهش قیمت دلار تا چه حد بازار میلگرد را تحت تاثیر خود قرار می‌ دهد. همچنین مدت زمان اِعمال تاثیر این نوسانات بر بازار آهن‌ آلات و میلگرد کاملا روشن می‌ شود.

شما می‌توانید برای اطلاع یافتن از قیمت روز میلگرد و آهن به وبسایت آهن اسپات مراجعه کنید. در وب سایت آهن اسپات محصولات مختلف همراه با قیمت و مشخصات هر یک به تفکیک مشخص شده‌اند و یک مرجع معتبر برای خرید و فروش به شمار می‌آید.

بعد از مدتی حضور در بازار میلگرد و آهن آلات، خود به خود می ‌توانید قیمت حدودی آهن و میلگرد را تخمین بزنید. البته مطمئن باشید که هیچ‌ وقت از توانایی پیش بینی قیمت آهن و میلگرد به صورت کاملا دقیق برخوردار نخواهید بود؛ اما اگر آگاهی و تجربه خود را در این حوزه افزایش بدهید، راحت‌تر فعالیت خواهید کرد.

پیشنهاد ما به شما این است که خرید میلگرد را در زمان‌هایی انجام دهید که تقاضا برای خرید آن کم شده باشد. اگر آمار فروش میلگرد در ماه‌‌های اخیر را مشاهده کنید، متوجه وجود برخی فرصت‌های عالی برای خرید میلگرد خواهید شد.
از آنجایی که میزان تقاضا در ماه‌های مشخصی از سال بسیار پایین می‌باشد، می‌توان آهن ‌آلاتی با قیمت مناسب از تامین ‌کنندگان مطرح و شناخته ‌شده کشور خریداری کرد.