لوله پی وی سی (pvc) در همه جا از سیستم‌های فاضلاب گرفته تا آبیاری کشاورزی استفاده می‌شوند. آن‌ها یکی از متنوع‌ترین انواع لوله‌های پلاستیکی بوده و دارای طیف گسترده‌ای از مزایا هستند.
آن‌ها سبک وزن و در عین حال بادوام، مقرون به صرفه و قابل بازیافت می‌باشند. برای کمک به شما در انتخاب لوله‌های جدید، در ادامه این مقاله از وبلاگ آهن اسپات، لیستی از انواع لوله‌های پی وی سی (pvc) و کاربردهای آن‌ها را گردآوری کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

لوله پلیکا (pvc) چیست؟

برای تولید لوله پی وی سی 2 فرآیند به کار گرفته می‌شود، اولین فرآیند استفاده از اکستروژن جهت تولید محصول‌های پیوسته مانند لوله‌های پی وی سی و فرآیند دوم قالب‌گیری به منظور محصول‌های مجزا مانند اتصالات است.
قلب سیستم تولید لوله پی وی سی اکسترودر است که مجهز به یک سیلندر به همراه المنت‌های حرارتی قابل کنترل است. لوله‌های pvc خود دارای انواع مختلفی است که در ادامه این مقاله از وبلاگ آهن اسپات به معرفی آن‌ها نیز پرداخته می‌شود.

انواع لوله‌های PVC و کاربرد آن‌ها

در بالا لوله پی وی سی و نحوه تولید آن‌ها را برای شما توضیح دادیم، حال نوبت به آن رسیده که در مورد انواع مختلف این محصول به همراه کاربردهای آن نیز برای شما صحبت کنیم. لوله پی وی سی دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام در کاربردها و صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، که عبارتند از:

لوله‌های پی وی سی جدول 40 و جدول 80

لوله پی وی سی دو نوع اصلی دارد، جدول 40 و جدول 80. چیزی که آن‌ها را متفاوت می‌کند ضخامت دیواره‌های لوله پی وی سی است. یک قانون کلی در مورد لوله‌های PVC این است که هر چه تعداد آن‌ها بیشتر باشد، ضخیم‌تر است.

به عنوان مثال، از این دو، جدول 80 در مقایسه با جدول 40، دیوارهای ضخیم‌تری دارد. ضخامت زمانی که صحبت از استفاده از لوله پی وی سی به میان می آید، اهمیت دارد. جدول 80 در تحمل فشار بهتر است زیرا ضخیم تر و در نتیجه قوی تر است.

لوله‌های PVC-U

لوله پی وی سی مخفف پلی وینیل کلراید است که نام بیشتر این لوله‌ها با آن ذکر شده است. گاهی اوقات، آن‌ها با یک نام اضافی پایان می‌یابند. “U” در PVC-U مخفف unplasticized است. این به این معنی است که این نوع لوله پی وی سی حاوی حلالی است که به مواد PVC اضافه می‌شود تا آن را انعطاف‌پذیر کند و شکنندگی را کاهش دهد.

از آن‌جایی که این ماده حاوی این ماده نیست، PVC-U اغلب PVC سفت و سخت نامیده می‌شود. این رایج‌ترین نوع PVC است که برای لوله پی وی سی و اتصالات استفاده می‌شود و برای حمل و نقل آب آشامیدنی و فاضلاب استفاده می‌شود. آن‌ها سبک، آسان برای نگهداری، بادوام و مقرون به صرفه هستند و عدم وجود نرم‌کننده در آن‌ها، آن را 100٪ قابل بازیافت می‌کند.

لوله‌های PVC-O

لوله پی وی سی مولکولی گرا است. هنگامی که PVC تحت این فرآیند تولید قرار می‌گیرد، PVC-U را به یک ساختار لایه‌ای تبدیل می‌کند و باعث می‌شود در برابر خوردگی مقاوم‌تر شود. PVC-O ترکیبی عالی از استحکام، سفتی و انعطاف‌پذیری است. آن‌ها دارای ظرفیت هیدرولیکی و دوام بالایی هستند که آن‌ها را برای لوله‌های تحت فشار برای آب آشامیدنی، آبیاری و شبکه‌های پمپاژ فاضلاب مناسب می‌کند.

لوله‌های PVC-C

PVC-C کلردار است. این محصول همان ویژگی‌های PVC-U را دارد. این برای انتقال آب آشامیدنی طراحی شده است و دارای مقاومت عالی در برابر خوردگی است. فرآیند کلرزنی این نوع لوله پی وی سی آن را متمایز می‌کند و به این معنا است که می‌تواند طیف وسیع‌تری از دما را نسبت به سایر لوله پی وی سی ها تحمل کند. به‌همین‌دلیل، PVC-C معمولا در ساخت و سازهای مسکونی و تجاری استفاده می‌شود.

لوله‌های PVC-Hi

لوله های PVC-Hi یا PVC High Impact لوله‌های پی وی سی معمولی با یک اصلاح‌کننده هستند که باعث می‌شود در برابر ضربات خارجی مقاومت بیشتری داشته باشند. برای افزایش دوام آن، معمولاً از مخلوطی از ترکیبات از جمله PVC تشکیل می‌شود.

نیاز به استحکام طولانی مدت و توانایی موثر در فشار زیاد دارد. این نوع لوله پی وی سی قبل از اینکه به طور رسمی به عنوان PVC-Hi در نظر گرفته شود، دارای استانداردها و مقررات زیادی است که باید رعایت شود. دلیل نیازهای زیادی که این لوله باید برآورده کند این است که بیشتر برای انتقال گاز طبیعی استفاده می‌شود که بسیار فرار است.

لوله‌های MPVC

در اصطلاح لوله‌های MPVC، پلی وینیل کلراید هستند که با خواص بهینه اصلاح شده‌اند. این محصول با اضافه کردن اصلاح‌کننده‌ها لوله‌هایی با خاصیت مکانیکی بسیار بالا با سختی و چقرمگی نیز تولید می‌کنند.

لوله‌های MPVC نسبت به ضربه مقاومت بسیار بالایی داشته و کاربرد اصلی آن‌ها نیز در کاربردهای صنعتی فشار قوی است. از دیگر کاربردهای این مدل لوله پی وی سی نیز می‌توان به تصفیه آب نیز اشاره کرد.
به صورت کلی می‌توان گفت که ضخامت دیواره این محصول از لوله پی وی سی کمتر است. وزن سبک این محصول از دیگر ویژگی‌های خاص آن نیز به شمار می‌رود.

مزایای استفاده از لوله‌های پی وی سی

لوله پی وی سی به طور جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دلیل مزایای بسیاری مانند دوام و مقرون به صرفه بودن مورد توجه قرار می‌گیرند. در اینجا مزایای اصلی استفاده از هر نوع لوله پی وی سی آورده شده است:

ایمنی

لوله پی وی سی یکی از ایمن‌ترین لوله‌ها برای حمل و نقل آب آشامیدنی هستند. از آن‌جایی که لوله پی وی سی مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد، تکثیر باکتری‌ها در آن سخت‌تر است و این امر آن را به یک دارایی ارزشمند برای سلامت عمومی تبدیل می‌کند. علاوه بر این، آرایش PVC آن را به نوعی مانع برای جلوگیری از ورود آلودگی‌ها آب آشامیدنی تبدیل کرده است.

سازگار با محیط‌زیست

عوامل زیادی در فاکتور سازگار با محیط‌زیست لوله‌های پی وی سی وجود دارد. لوله پی وی سی یک پلاستیک کم کربن است، به این معنی که برای تولید به انرژی کمتر و منابع کمتری نیاز دارد. از آن‌جایی که آن‌ها بسیار سبک هستند، انرژی کمتری در حمل و نقل آن‌ها مصرف می‌شود. سطح صاف لوله‌های PVC هزینه‌های پمپاژ و مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهد.  البته، لوله‌های PVC معمولاً 100٪ قابل بازیافت هستند و آن‌ها را به پایدارترین لوله‌های موجود تبدیل می‌کند.

قابل بازیافت

لوله پی وی سی 100% قابل بازیافت هستند. پی وی سی را می‌توان تا هفت بار بازیافت کرد بدون اینکه خاصیت خود را از دست بدهد. استفاده از پی وی سی بازیافتی به حفظ منابع طبیعی کمک می‌کند. با هر کیلوگرم پی وی سی که بازیافت می‌شود، 2 کیلوگرم CO2 ذخیره می‌شود.

بازیافت پی وی سی نه تنها برای محیط زیست مفید است، بلکه می‌تواند به اقتصاد محلی نیز کمک کند. بازیافت پی وی سی باعث ایجاد مشاغل در دسترس می‌شود. برای مثال، بیش از 1500 شغل در بخش بازیافت PVC در اروپا ایجاد شد.

دوام و مقرون به صرفه بودن

یکی از فاکتورهای جذاب برای لوله پی وی سی ها، ترکیب سبکی و دوام هر لوله است. PVC می‌تواند تا 100 سال عمر مفید داشته باشد. آنقدر بادوام است که چندین دهه دوام می‌آورد. همچنین نشان داده شده است که لوله پی وی سی نسبت به سایر مواد لوله‌کشی مقاومت بیشتری در برابر شرایط استرس‌زا دارد. توانایی PVC برای دوام در طول سال‌ها به این معنی است که شما نیازی به صرف هزینه برای تعویض مکرر آن ندارید. علاوه بر این، از آن‌جایی که PVC بسیار گسترده است، قیمت پایین‌تری برای خرید، نصب، راه‌اندازی و نگهداری دارد.

قیمت انواع لوله‌های PVC

همان‌طور که تا به اینجای این مقاله مطالعه کردید، لوله پی وی سی ها دارای انواع مختلف با ویژگی‌های متفاوتی هستند و هر کدام در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. موضوع مهم دیگری که در اینجا مطرح است، قیمت انواع لوله‌های پولیکا است.

قیمت این لوله‌ها به عوامل متعددی مانند نوع لوله، کیفیت ساخت، متریال استفاده شده، نوسانات بازار و…. بستگی دارد. برای کسب اطلاعات کامل در این باره می‌توانید از آهن اسپات قیمت روز انواع لوله‌های پولیکا را مطلع شوید.

خرید لوله باکیفیت از آهن اسپات

انواع لوله پی وی سی سبک وزن و در عین حال بادوام، مقرون به صرفه و قابل بازیافت است. لوله‌های پی وی سی به طور جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دلیل مزایای بسیاری مانند دوام و مقرون به صرفه بودن مورد توجه قرار گرفته است.
آهن اسپات مرجعی جهت خرید و فروش بدون واسطه انواع آهن آلات و محصولات فولادی ساختمانی و صنعتی بوده و استفاده از آن تجربه شیرینی را برای شما رقم خواهد زد.