یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین لوله‌ها، لوله استیل ۳۰۴ است. این لوله در تمام پروژه‌هایی که دارای حرارت زیاد و مواد شیمیایی خاصی هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مواد سازنده لوله استیل ۳۰۴ باید به آلیاژ فولاد با ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل اشاره کرد.

این درصدها توسط انجمن آهن و فولاد کشور آمریکا تعیین شده و در دستور کار قرار می‌گیرند. چنان که گفتیم، این لوله در برابر حرارت بالا مقاوم است، اما با این حال بهتر است درجه حرارت از ۸۰۰ درجه فارنهایت بالاتر نرود؛ زیرا در دماهای بالاتر، کاربید موجود در آلیاژ استیل رسوب کرده و باعث بروز مشکل خواهد شد.

لوله استیل 304 چیست؟

لوله استیل ۳۰۴ به خاطر فقدان خاصیت مغناطیسی و جذب نشدن آن به آهنربا، با نام “استیل نگیر ۳۰۴” نیز در بازار شناخته می‌شود. این لوله در حالت انجماد، غیر مغناطیسی شده و انعطاف پذیری خود را در عملیات حرارتی از دست می‌دهد.

در عملیات حرارتی، لوله استیل 304 و 304L انعطاف پذیری ندارند. همچنین مقاومت کششی و فرم پذیری آن‌ها توسط پرداخت‌های سرد افزایش پیدا می‌کند.
محدوده آنلینگ بازپخت بین 1010 تا 1121 درجه سانتی گراد است. برای بخش‌های سبک‌تر از هوا و برای قسمت‌های سنگین‌تر آن باید از آب استفاده کرد. دامنه رفع تنش نیز بین 204 تا 400 درجه سانتی گراد است.

میزان سختی و توان کششی لوله استیل را می‌توان با عملیات به خصوصی افزایش داد. با این حال احتمال دارد که خاصیت مغناطیسی آن کاهش پیدا کند. این فولاد ضد زنگ قابلیت ماشین کاری و جوش کاری بسیار بالایی دارد. همچنین، استیل ۳۰۴ مهره زنی و شکل پذیری بالایی نیز دارد.

انواع لوله استیل مدل 304 و کاربرد آنها

لوله ۳۰۴ به خاطر مقاومت در برابر زنگ زدن و خوردگی در قطعاتی که نیاز به ماشین کاری جوش کاری و سنگ زنی یا پرداخت دارند استفاده می‌شود.
لوله استیل ۳۰۴ به طور کلی در صنایع معدنی، شیمیایی و به ویژه لبنیات، غذا و دارو کاربرد داشته و به طور گسترده در صنایع تولیدی لبنی، نوشیدنی سایر صنایع غذایی که بهداشت از جمله پارامترهای بسیار تاثیرگذار در آن‌ها است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله انواع لوله استیل مدل ۳۰۴ باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوله استیل بدون درز

این نمونه از جنس استیل ۳۰۴ خطه می‌شود و شامل انواع لوله‌های استیل ۳۰۴ ، ۳۱۶ ، ۳۲۱ و ۳۱۰ است.

  • لوله استیل درز دار

در ساختار لوله استیل درز دار از استیل ۳۶۰ استفاده شده و از جمله انواع آن باید به لوله استیل ۳۰۴ ،۳۱۶ و لوله دوبلکس اشاره کرد.

تفاوت لوله درز دار و بدون درز

همان طور که گفتیم، لوله‌های استیل به دو دسته کلی درز دار و بدون درز تقسیم می‌شوند. لوله‌های درز دار، از طریق جوش دادن درز یا لول کردن تولید می‌شوند. این در حالی است که در لوله‌های بدون درز از روش جوش دادن استفاده نکرده و آن‌ها را پس از حرارت دادن به لوله فولادی تبدیل می‌کنند.

به همین دلیل لوله‌های بدون درز نسبت به لوله‌های درز دار از کیفیت و مقاومت بیشتری برخوردار هستند. این لوله‌ها را در بازار و صنایع به نام “سیم لس یا مانیسمان” می‌شناسند.

خواص مکانیکی لوله استیل مدل 304

خواص مکانیکی لوله استیل ۳۰۴ به شرح زیر است:

  • برینل: 123HB
  • راکول: 70 HRA
  • ویکرز: 129 HV
  • مقاومت کششی: ۷۰۰-۵۰۰ مگاپاسکال

لوله استنلس استیل ۳۰۴ دارای ترکیب شیمیایی %۲۰-۱۸ کروم، %۱۰-۸ نیکل، %۲ منگنز، %۰.۰۳ گوگرد، %۰.۰۴۵ فسفر، %۰.۰۸ کربن و %۱ سیلیسیوم است.
در آنالیز لوله استیل ۳۰۴ مشاهده می‌کنیم که عناصر کروم و نیکل دارای بیش‌ترین مقادیر در میان سایر عناصر است. همچنین فسفر و گوگرد نیز کمترین مقدار را در ترکیبات این محصول دارند.

مزایای استفاده از استیل 304

از جمله بارزترین مزایای کاربرد لوله استیل مدل 304 باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر حرارت
  • استحکام بالا
  • مقاوم بودن در برابر ضربه و ساییدگی
  • ماندگاری و حفظ ظاهر درخشنده و براق
  • جلوگیری از ورود آلودگی به درون محفظه مواد غذایی و حفظ طراوت محتویات
  • سهولت تمیز کردن و جلوگیری از آلودگی‌های باکتریایی
  • مقاومت در برابر شرایط تهاجمی‌ و ایجاد خراش
  • مناسب برای حمل مواد غذایی که حاوی مواد تند و رنگ‌های خوراکی هستند.
  • سرعت بالایی خنک شدن
  • مقاومت در برابر شستشوی قوی و استفاده از مواد شیمیایی یا سایر محلول‌های شست و شو
  • عدم واکنش با مواد اسیدی و یا حتی قلیایی
  • مقاومت در برابر ترک خوردن و شکستگی شکل پذیری بالا و یا به اصطلاح داکتیل بودن
  • مقاومت در برابر آتش و حرارت بالا

دلایل برتری لوله استیل 304 نسبت به لوله فولادی

تفاوت اصلی لوله استیل و لوله‌های فولادی معمولی در ترکیبات شیمیایی، خواص و کاربرد آن‌ها است. در لوله‌های استیل به جز آهن (به عنوان فلز پایه) و کربن (به عنوان عنصر اصلی آلیاژ سازی فولاد) از عنصر کروم نیز استفاده شده است. چهارمین عنصر آلیاژی مهم در این آلیاژ‌ها نیکل است. استنلس استیل در دو نوع درز دار و بدون درز تولید و عرضه می‌شود.

لوله استیل یکی از انواع پرکاربرد به شمار می‌‌آید و لوله استیل ۳۰۴ نیز از جمله پرفروش ترین و کاربردی‌ترین انواع آن است.  لوله استیل ضدزنگ 304 یک فولاد ضد زنگ حاوی کروم و نیکل با کربن بسیار کمی‌حدود 8 الی 18 درصد است که در برابر خوردگی و پوسیدگی بین دانه‌ای پس از جوش کاری، از مقاومت بالایی برخوردار است.

مقدار پایین کربن موجود در لوله استیل، ایجاد کاربیدهای مضر را تا حد زیادی محدود می‌کند. به طوری که این گرید از لوله را می‌‌توان در اکثر عملیات جوشکاری و مکان‌هایی که دمای محدوده کار محدود به 800 درجه فارنهایت است استفاده نمود.

استعلام قیمت لوله استیل 304 و خرید آن از آهن اسپات

قیمت لوله‌های استیل گرید 304 نسبت به سایر لوله‌های استیل کمی‌ پایین‌تر است. قیمت این لوله‌ها با توجه به سایز و رده آن و در اندازه‌های 6 متری بین 115.000 تا 130.000 تومان برآورد می‌شود.

شما می‌توانید قیمت روز این محصول و سایر مقاطع فولادی را به صورت لحظه‌ای در وبسایت آهن اسپات مشاهده کنید. تلاش ما این است که با استعلام قیمت از برترین کارخانجات فولاد کشور روند خرید را برای شما آسان کنیم.