در بین محصولات موجود در بازار آهن، از جمله محصولاتی که می‌تواند از کاربرد‌های ویژه‌ای برخوردار باشد، چهارپهلو (square bar) است که نمونه پرکاربرد آن چهار پهلو ترانس نام دارد. قرار است در باره چهار پهلو ترانس برای شما صحبت کنیم.
این پروفیل از شرایط ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به خصوصیات موجود در این محصول، مانند توپر بودن و داشتن ایمنی و استحکام بالا، می‌تواند در صنعت ساختمان سازی و دیگر صنایع بسیار مورد توجه قرار گیرد.

در این مقاله از وبلاگ آهن اسپات، همراه ما باشید تا با این محصول پرکاربرد در ساخت و ساز بیشتر آشنا شوید.

چهار پهلو ترانس چیست؟

چهار پهلو ترانس در بازار آهن به حالت شاخه‌ای به مشتریان عرضه می‌شود. با توجه به ویژگی‌های این پروفیل، مشتری می‌تواند این نوع از مقاطع فولادی را بر اساس وزن و نظر خود سفارش دهد. این محصول از سطح مقطع مشخص و طول زیادی برخوردار است و تنوع در این محصول فراوان است که  این فاکتور در کنار دیگر ویژگی‌ها می‌تواند مزیت فوق‌العاده‌ای برای این محصول محسوب شود.

نکته جالب و حائز اهمیتی که در باره چهار پهلو ترانس می‌توان اشاره نمود این است که با استفاده از متریال‌های گوناگون و البته مقاطع آهنی و فولادی استفاده شده (دست دوم) نیز قابل ساخت است. این مهم می‌تواند دلیل کاربردی بودن این محصول را نشان دهد که همیشه در دسترس بوده و از قیمت مناسب تری نسبت به مقاطع فولادی دیگر برخوردار است.

از طرف دیگر این مقطع فولادی از پروفیلی بسیار مقاوم و بازی برخوردار است. سطح مقطع در این محصول به شکل مستطیل و یا مربع می‌باشد. به همین خاطر است که به آن چهار پهلو گفته می‌شود. چهار پهلو ترانس بر اساس روش تولید و نوع آلیاژی که در آن وجود دارد، در انواع مختلف تقسیم بندی می‌شود.

این نوع از چهار پهلو به تسمه فولادی شباهت زیادی دارد. با توجه به اینکه سطح مقطع در چهار پهلو ترانس از شرایط ساده‌ای برخوردار است، می‌تواند به استناد همین مزیت، از قابلیت‌های مناسبی برخوردار باشد. مانند داشتن ویژگی در تراشکاری، جوشکاری و شکل پذیری بالا که هرکدام می‌تواند در اجرای پروژه‌های مختلف، شرایط منحصر به فردی را به جهت سهولت در امور برای صنعتگران به دنبال داشته باشد.

ویژگی‌های چهار پهلو ترانس

به طور کلی فرایند تولید محصول چهار پهلوی ترانس از دقت بالایی برخوردار است. این محصول از سطح صیقلی با دقت بالا و کمترین مقدار تلورانس برخوردار بوده و در تهیه این محصول از ضایعات آهن (ته شمش) مانند سر ورق‌های تولید شده نیز استفاده می‌شود.

در تولید چهار پهلو ترانس عناصر مختلف مانند کربن و فلزات و آلیاژهایی از قبیل مس بریلیوم، آلومینیوم، فولاد، فولاد کربن و فسفر برنج مورد استفاده قرار گرفته می‌شود. هر کدام از خصوصیات و ویژگی‌های موجود، از شرایط خاصی برخوردارند. به همین دلیل این محصولات را نیز از شرایط منحصر به فردی به واسطه استفاده در پروژه‌های مختلف برخوردار می‌نمایند.

نکته حائز اهمیتی که در این محصولات وجود دارد نوع ضخامتی است که در آن‌ها دیده می‌شود. ضخامت در این محصولات به طور معمول بین ۸ تا ۲۰۰ میلی متر گزارش شده است. از طرفی دیگر میزان طول در این محصولات در بازه بین ۴ تا حدود ۶ متر متغیر است.

نکته دیگری که باید به آن اشاره داشت این است که پارامتر‌های مختلف در ضخامت و میزان طول در محصول چهار پهلو ترانس به دلیل داشتن شرایط ممتازی که دارند می‌توانند بر اساس سلیقه مشتری قابل تغییر باشند. بر این اساس این مقاطع فولادی در نهایت با ابعاد مورد نیاز مشتری برش داده می‌شوند. البته این فاکتور کاربردی می‌تواند به تنهایی یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین موارد برای انتخاب این محصولات در بازار آهن در کنار دیگر محصولات معرفی شود.

انواع چهار پهلو ترانس

در بازار آهن به شکل‌های مختلف محصول چهار پهلو عرضه می‌شود. هر کدام از این محصولات با توجه به خصوصیت‌هایی که دارند، در پروژه‌های مختلف مانند ساخت و سازهای مسکونی و یا تجاری مورد استفاده قرار گرفته می‌شوند.
در بین محصولات چهار پهلو ،آن دسته از مواردی که از خصوصیت مقاومت مناسب‌تری برخوردار هستند در بین خریداران از محبوبترین بالاتری برخوردار بوده و در نتیجه نسبت به خرید، استقبال بیشتری از این نوع محصول می‌شود.

این نوع از مقاطع فولادی با توجه به مواد اولیه فولاد که در ساخت آن استفاده می‌شود و البته روش تولید و سایز در گروه‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند.

بر اساس روش تولید

مقاطع فولادی چهار پهلو بر اساس روش تولید در بازار آهن به چهار گروه بخش‌بندی می‌شوند.

  1. گروه اول انواع چهار پهلوی نورد سرد
  2. گروه دوم انواع چهار پهلوی نورد گرم
  3. گروه سوم انواع چهار پهلوی فابریک
  4. گروه چهارم انواع چهار پهلوی ترانس

بر اساس مواد تشکیل دهنده

1. چهارپهلو ترانس از نوع ST37

کاربرد ST37

از این نوع چهار پهلو در پروژه‌های صنعتی در حوزه کشتی سازی، نساجی، دفاعی و سیمان سازی مورد استفاده قرار گرفته می‌شود.

متریال ST37

این نوع از چهار پهلو به واسطه ترکیبی از آهن و عناصر مختلف از جمله عنصر کروم تولید می‌شود.

ویژگی ST37

از این محصول به دلیل داشتن عنصر کروم در کاربردهای مختلف استفاده می‌شود بر این اساس می‌تواند در مواجهه با عوامل مخرب از خود محافظت خوبی نشان دهد. دیگر خصوصیاتی که درباره این نوع است چهار پهلو می‌توان به آن اشاره نمود مقاومت بالا در زمان مواجهه با ضربات احتمالی سهولت در فرایند تولید البته طول عمر بالا در این محصول

2. چهارپهلو ترانس از نوع ST44

کاربرد ST44

این محصول می‌تواند برای پروژه‌های جوشکاری و یا پرچ‌کاری مورد استفاده قرار گیرد.

متریال ST44

در فرایند تولید این نوع محصول چهار پهلو از عنصر کربن استفاده شده است

ویژگی ST44

به دلیل وجود عنصر کربن در این محصول، از استحکام بسیار بالایی برخوردار است.

3. چهارپهلو ترانس از نوع ST52

کاربرد ST52

این نوع از محصول چهار پهلو از استحکام بالایی برخوردار است. بر این اساس مدل   ST52نسبت به مدل ST37 در پروژه‌های صنعتی از کاربرد بیشتری برخوردار است.

متریال ST52

محصول چهار پهلو در نوع ST52 به دلیل وجود عنصر منگنز و عنصر سیلیسیم در فرایند تولید، با محصول چهار پهلو در نوع ST37 شباهت بسیاری دارد.

ویژگی ST52

این نوع از محصول در مواجهه با پیچش و همش و البته در برابر فشار وزن زیاد، مقاومت مطلوبی از خود نشان می‌دهد ویژگی دیگری که در این محصول وجود دارد، داشتن قابلیت جوشکاری بالا است. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که قابلیت شکل دهی در این محصول کم است.

4. چهارپهلو ترانس از نوع MO40

کاربرد MO40

در صنایع مختلف

متریال MO40

در فرایند تولید این محصول مقداری مولیبدن و کروم استفاده شده است

ویژگی MO40

کاربری از این مقطع فولادی به دلیل داشتن مصونیت در برابر ضربه و خوردگی البته مقاومت بالا بسیار مناسب است. از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد برای این نوع است چهار پهلو در مدل داشتن شرایط هدایت گرمایی مناسب استحکام بالا شرایط مناسب در برابر تسلیم و کشش و البته داشتن مزیت طول عمر بالا

5. چهارپهلو ترانس از نوع CK45

کاربرد CK45

از این محصول می‌توان به هدف تهیه قطعات مختلف مانند اسکلت سازه‌ها، پایه دستگاها،‌ شافت و محور استفاده نمود.

متریال CK45

برخلاف موارد گفته شده، در این نوع از چهار پهلو عنصر کروم به مقدار کمتری استفاده شده است. عناصری که در تولید این محصول مورد استفاده قرار گرفته است عنصر منگنز و عنصر سیلیسیم می‌باشد.

ویژگی CK45

این محصول با توجه به متریال به کار برده شده و البته نوع فرایند تولیدی که در آن استفاده شده است، از مقاومت کششی منحصر به فردی برخوردار است. داشتن این ویژگی‌ها موجب گشته که نسبت به قیمت چهار پهلو‌های معمولی گران‌تر باشد.

سایزهای چهارپهلو ترانس و کاربرد آنها

در بازار آهن، تهیه این محصولات این نوع از مقاطع فولادی به دلیل داشتن کارایی مفید در کنار طول عمر بالا، برای مشتریان و متولیان امر که در زمینه اجرای انواع پروژه‌های صنعتی فعالیت دارند، همواره مورد توجه قرار گرفته و صرف هزینه به هدف تهیه این محصولات برای آنها از شرایط منطقی و ایده آل برخوردار می‌باشد.

از کاربردهای مهم این محصول می‌توان به اجرای پروژه‌های صنعتی ساخت نگهدارنده تیغه‌های برشی، پروژه‌های راه‌آهن و حمل و نقل، فرفوژه رستوران‌ها و تالار‌ها، ماشین‌های جرثقیل، وسایل تزیینی و غیره نام برد که اجرای هر کدام از این کاربری‌ها به واسطه نمونه‌های مختلف از چهارپهلو ترانس که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد امکان پذیر است.

در ادامه نمونه‌های چهارپهلو فولادی از نوع ترانس را بر اساس سایز تقسیم‌بندی نموده و نوع کاربری هر کدام را اشاره خواهیم نمود.

چهارپهلو ترانس ‌سایز ۵-۶

این محصول در این سایز بیشتر در کاربری‌های تزیینی مورد استفاده قرار‌گرفته می‌شود. مانند اجرای پروژه‌های مخصوص در رستوران‌ها تالارها و…

چهارپهلو ترانس ‌سایز  ۸-۹

در این سایز محصول چهار پهلو ترانس به دلیل اینکه مقاومت پایینی برخوردار است در نتیجه در اجرای پروژه‌های سبک مورد استفاده قرار گرفته می‌شود پروژه‌هایی مانند گل نرده‌های کوره ای.

چهارپهلو ترانس ‌سایز  ۱۰

از این محصول برای تولید و ساخت انواع پنجره و انواع درب استفاده می‌شود.

چهارپهلو ترانس ‌سایز  ۱۲

از این نوع چهارپهلو ترانس، برای تولید حفاظ‌ها در نوع مختلف، انواع نرده‌ها و البته انواع درب‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

چهارپهلو ترانس ‌سایز  ۱۴-۱۶

محصول چهار پهلو ترانس در این سایز به دلیل داشتن استقامت ممتاز، از اندازه‌های مختلف و وزن‌های متفاوت برخوردار است. به همین خاطر می‌تواند در بیشتر پروژه‌ها مورد استفاده قرار گرفته شود.

استعلام قیمت و خرید چهار پهلو ترانس از آهن اسپات

تعیین قیمت برای این محصول وابسته به فاکتور‌های متفاوت در شرایط مختلف است. از جمله این فاکتور‌ها می‌توان به میزان کیفیت، جنس مواد اولیه، نوع محصول، مقدار ضخامت، میزان اندازه‌های چهار پهلو ترانس و البته مقدار نرخ ارز و فولاد در بازار اشاره داشت.
سنجش این موارد می‌تواند رابطه مستقیمی‌ با قیمتگذاری این محصول داشته باشد، اما با توجه به ویژگی‌های چهارپهلو ترانس، امروزه در بازار آهن از قیمت مناسبی برخوردار است و براساس این شرایط مشتریان قادر خواهند بود با تنوع بالا این محصول را خریداری نمایند.

زمانی که با هدف انتخاب و خرید چهار پهلو ترانس به بازار آهن مراجعه می‌کنید، لازم است با انواع و کاربردهای آن آشنا باشید و بدانید چه مقدار چهارپهلو برای پروژه خود نیاز دارید. بدین منظور می‌توانید به  وبسایت آهن اسپات مراجعه کنید.