در صنعت ساخت‌و‌ساز، تیرآهن یکی از مهره‌های اصلی و مهم ساختمان‌ها و بنا‌ها است. سازندگان می‌توانند با در نظر گرفتن نیاز‌های خود و همچنین قیمت تیرآهن تا حدود زیادی هزینه‌های خود را کنترل کنند. متغیرهای بسیاری وجود دارند که می‌توانند روی قیمت تیرآهن اثر بگذارند. برای اینکه بتوانید به‌خوبی بهترین مسیر پیش‌بینی تیرآهن در بازار آهن را طی کنید باید به تمامی عوامل تأثیرگذار بر قیمت آهن توجه کنید. در ادامه این مقاله از وبلاگ آهن اسپات همراه ما باشید.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت تیرآهن

یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت تیرآهن در بازار آهن، سنگ‌آهن است که برای ساخت بسیاری از آهن‌آلات استفاده می‌شود؛ بنابراین افزایش یا کاهش قیمت سنگ‌آهن تأثیر مستقیم روی قیمت تیرآهن می‌گذارد. عوامل دیگری اعم از میزان عرضه و تقاضا، کیفیت تولید کارخانه‌ها، سیاست‌های داخلی و خارجی کشور‌ها یا قیمت مواد اولیه تشکیل دهنده تیرآهن نیز روی قیمت آهن اثر می‌گذارند که عبارتند از:

1. نوسانات ارزی

قیمت ارز روی بسیاری از محصولات تأثیر مستقیم می‌گذارد که بازار آهن‌آلات نیز از این قاعده مستثنا نیست. در ایران بیشتر تقاضا و نیاز آهن‌آلات را تولیدات داخلی پاسخ می‌دهند؛ اما تجهیزات برای تولید آهن‌آلات را از طریق واردات تأمین می‌کنند.

2. تأثیر قیمت نفت

ممکن است برایتان جالب باشد که قیمت نفت نیز روی قیمت تیرآهن اثرگذار باشد؛ ‌ولی 15 درصد از قیمت آهن‌آلات به قیمت نفت بستگی دارد؛ بنابراین اگر قصد دارید به پیش‌بینی قیمت آهن در بازار آهن بپردازید، نباید از قیمت نفت غافل شوید.
در تولید محصولات فولادی نفت از مهم‌ترین عناصر شناخته می‌شود. در بازار جهانی افزایش قیمت نفت باعث رشد اقتصادی کشور‌های تولیدکننده می‌شود و کاهش قیمت نفت رشد اقتصادی کشور‌های مصرف‌کننده را در پی دارد.

3. میزان عرضه و تقاضا

از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل کاهش یا افزایش قیمت آهن، میزان عرضه و تقاضا است. عوامل گوناگونی روی میزان عرضه و تقاضا تأثیر می‌گذارند که مهم‌ترین آن‌ها، وضعیت اقتصادی کشور‌ها است.

4. کیفیت تولید کارخانه

بازار آهن‌آلات بازاری رقابتی است؛ بنابراین مواد اولیه استفاده‌شده و مراحل ساخت روی قیمت تمام‌شده محصولات تأثیر مستقیم می‌گذارد؛ پس هرچه مراحل ساخت پیچیده‌تر و دستگاه‌های موردنیاز برای تولید بیشتر باشند، بر قیمت و کیفیت تیرآهن تأثیر می‌گذارد.

5. هزینه حمل‌و‌نقل

هزینه حمل‌ونقل مواد اولیه که اگر به‌صورت واردات باشند، معمولاً از راه‌های دریایی و کشتی استفاده ‌شده و هزینه ‌بر این اساس تعیین می‌‌شود و همچنین مربوط به سفارش مشتری است که وسیله نقلیه متناسب با حجم محصول برای ارسال تیرآهن به محل ساخت‌وساز، در نظر گرفته می‌شود.

6. نیاز صنایع وابسته

می‌توان گفت مورد دیگری که روی پیش‌بینی قیمت تیرآهن در بازار آهن اثرگذار است، نیازمندی‌های صنایع وابسته است.

زمانی که عملکرد صنایع وابسته افزایش پیدا کند، تقاضا برای آهن‌آلات نیز افزایش پیدا می‌کند. هرچند این تقاضا باید در بازارهای جهانی بررسی شود؛‌ زیرا نوسانات بازار داخلی تأثیر چندانی ندارد. برای صنایع وابسته می‌توان به بسته‌بندی، خودروسازی یا پتروشیمی اشاره کرد.

5. وضعیت بورس کالا

مورد دیگری که روی قیمت تیرآهن اثر می‌گذارد، شرایط بورس کالا است؛‌ زیرا در صورت تغییر کردن ارزش سهام شرکت‌هایی که تأمین‌کننده آهن‌آلات هستند، حتماً قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات اثر می‌پذیرند.

6. نرخ تورم

نرخ تورم روی تمامی قیمت‌ها و هزینه‌ها اثرگذار است و قیمت آهن نیز از این قاعده جدا نیست. شما برای اینکه بتوانید به‌خوبی به پیش‌بینی قیمت آهن در بازار آهن بپردازید، باید به نرخ تورم نیز توجه کنید.

7. صادرات و واردات

جزو مواردی هستند که همواره بر روی هزینه‌ها تأثیر می‌گذارند و تحت تأثیر عوامل گوناگونی هستند. گاهی موارد سیاسی و گاهی قوانین تصویب‌شده می‌تواند روی این بخش اثر گذاشته و هزینه‌ها را دستخوش تغییر کند.

مورد دیگر در بخش صادرات و واردات هزینه‌ای است که به‌صورت عوارض اعمال می‌شود. این هزینه به‌صورت مستقیم روی قیمت کالاهای صادراتی اثر می‌گذارد. در مورد کالاهای وارداتی نیز هزینه گمرک تأثیر مستقیم روی قیمت آهن‌آلات دارد.

8. بازه‌های زمانی

درست است که عواملی مثل سیاست‌های بورس کالا، بودجه‌هایی که به هر بخش خصوصاً به بخش عمرانی اختصاص داده می‌شود، مصوبات وزارت صنعت و بسیاری موارد دیگر روی پیش‌بینی قیمت تیرآهن اثر می‌گذارند؛ ولی مواردی هستند که کمتر به آن‌ها توجه می‌شود، درحالی‌که اثرگذار هستند. مواردی مانند تغییرات آب و هوایی، تعطیلات یا طول روز در فصول سرد یا گرم سال، می‌تواند روی حجم تولید و درنهایت بهای تمام‌شده پایانی و قیمت تیرآهن اثر بگذارد.

بررسی قیمت آهن در بورس کالا و عوامل تاثیرگزار بر قیمت آهن 

تکنیک‌های پیش‌بینی قیمت تیرآهن

تیرآهن در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ ‌ولی شاید بیشترین کاربرد آن در صنایع ساختمان‌سازی باشد. قیمت تیرآهن در هزینه نهایی تمام‌شده سازه تأثیر دارد؛ بنابراین افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، جویای قیمت آن هستند.
شما برای اینکه بتوانید قیمت تیرآهن را پیش‌بینی کنید، باید بتوانید به کمک روش‌های تکنیکال، روند و مسیر صعود یا نزول قیمت را بررسی کنید؛ ولی این امر زمان‌بر بوده و نیاز به تخصص بالایی دارد؛‌ درنتیجه بهترین راه این است که شما به کمک اطلاعات به‌روز از قیمت تیرآهن که روی سایت قرار دارد، قیمت‌ها را بررسی کنید.

البته راه دیگری هم وجود دارد و آن این است که از کارشناسان و مشاوران آهن اسپات برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه کمک بگیرید. شما می‌توانید برای یافتن راه‌ها و مسیرهای پیش‌بینی از دانش متخصصان استفاده کرده یا فقط نتیجه‌ی نهایی را از آن‌ها جویا شوید. انتخاب راه با شماست.

همان‌طور که در طول مقاله به آن پرداخته شد، قیمت تیرآهن به عوامل متعددی بستگی دارد. از مواد تشکیل‌دهنده گرفته تا تغییرات سیاسی و اجتماعی، همه و همه می‌توانند روی تیرآهن اثر بگذارند. بهترین مسیر پیش‌بینی قیمت آهن تا حدودی به این مورد نیز بستگی دارد که شما برای دانستن این قیمت چه دلیلی دارید.
معمولاً دلایلی مانند سرمایه‌گذاری به دلیل کوتاه‌مدت یا میان‌مدت بودن نیاز به این دارند که شما بازه‌ی کوتاهی را برای پیش‌بینی قیمت تیرآهن نیاز داشته باشید. در مقابل اگر نیاز به دانستن این قیمت به دلیل استفاده تیرآهن در ساخت‌وساز یا سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت باشد، نیاز است تا بازه زمانی طولانی‌تری را در نظر بگیرید.

جدا از بررسی مرحله به مرحله‌ی عوامل تأثیرگذار بر روی قیمت تیرآهن در بازار آهن، روش‌هایی هستند که می‌توان به کمک آن‌ها قیمت را پیش‌بینی کرد. این روش‌ها برای هر سه راه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت پاسخگو هستند؛‌ تنها تفاوت آن‌ها در طول بازه زمانی است که شما باید مورد بررسی قرار دهید. بااین‌وجود اگر فردی هستید که تسلط چندانی به بررسی بازارهای مالی ندارید یا به‌کل تازه‌کار هستید، ایمن‌ترین راه این است که از کارشناسان و مشاوران کمک بگیرید.

گام اول؛ بررسی نمودار قیمت تیرآهن در بورس کالا

در این بخش شما باید نمودار قیمت پایه عرضه تیرآهن در بورس کالا را ملاک قرار دهید. به این منظور می‌توانید به کمک تنظیمات، این نمودار را قرمزرنگ کنید. یکی از موارد مهم که می‌تواند به بررسی شما کمک کند، نمودار قیمت عرضه ذوب‌آهن در بورس کالا است؛ ‌زیرا این مورد نشان می‌دهد که اگر صف تقاضا دچار هیجان نشود، می‌توان انتظار قیمت‌های پایداری را داشت.

شما باید قیمت‌های کشف‌شده را با قیمت‌های پایه مقایسه کنید. هرچه فاصله‌ی این نمودارها با یکدیگر کمتر باشد، بازار آرام بوده و نرخ‌ها منطقی هستند؛‌ اما هر چه فاصله‌ی این نمودارها با یکدیگر بیشتر باشد، بازار ملتهب و قیمت‌ها بالا است. بعدازاین بررسی‌ها، شما باید به کمک روش‌های تحلیل نمودار حرکت بعدی بازار را پیش‌بینی کنید.

گام دوم؛ بررسی نمودار حجم معاملات تیرآهن در بورس کالا

برای این نمودار، شما باید به تاریخ تحویل محموله‌های معامله‌شده دقت کنید. میزان عرضه و تقاضای تیرآهن به شما کمک می‌کند که در راه یافتن بهترین مسیر پیش‌بینی قیمت آهن در بازار تیرآهن قدم بردارید.

آهن اسپات؛ مرجعی مطمئن برای پیش‌بینی قیمت تیرآهن

کسب دانش، تحلیل و بررسی بازار موارد اولیه، بررسی نمودارها در بورس کالا و مواردی این‌چنینی، همه و همه به پیش‌بینی قیمت تیرآهن در بازار آهن کمک می‌کنند؛ بااین‌حال هیچ‌چیز به‌اندازه تجربه و مهارت در این زمینه تأثیرگذار نیست؛ بنابراین شما می‌توانید از مشاورین و کارشناسان مطمئن کمک گرفته و یا به سایت‌های قابل‌اعتمادی که پیش‌بینی‌های قیمت تیرآهن را به‌صورت لحظه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهند، تکیه کنید.

قیمت تیرآهن به عوامل گوناگونی بستگی دارد و درنتیجه‌ی آن، پیش‌بینی قیمت آهن کار چندان آسانی نیست. برخی عوامل همواره وجود داشته و تأثیرگذارند و برخی دیگر دوره‌ای هستند. در این مقاله از سایت آهن اسپات، تلاش ما بر این بود که بتوانیم تمامی عوامل تأثیرگذار بر قیمت تیرآهن را برای شما مطرح کنیم. مطالب قرارگرفته روی سایت همواره در حال به‌روزرسانی هستند؛ پس شما می‌توانید برای یافتن بهترین مسیر پیش‌بینی قیمت آهن در بازار آهن یا بررسی هزینه‌ها و قیمت‌ها به سایت آهن اسپات تکیه کنید.

همان‌طور که می‌دانید، آهن‌آلات در بسیاری از کشورها در دسته کالاهای حیاتی به شمار می‌روند؛ زیرا فعالیت صنایع بسیاری به این محصول بستگی دارد؛ درنتیجه پیش‌بینی قیمت آهن برای بسیاری از صنایع یا افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند، دارای اهمیت است.

شما برای بررسی قیمت‌ها و کسب اطلاعات، نیاز به مرجعی معتبر و به‌روز دارید. آهن اسپات یکی از مراجع معتبر درزمینه آهن‌آلات است. این سایت همواره اطلاعات خود را به‌روز و دقیق نگه می‌دارد تا کاربران عزیز بتوانند با مراجعه به این سایت، به کسب اطلاعات موردنیاز خود بپردازند.