ورق پانچ شده آهنی در واقع ورق ساده‌ای است که طی فرآیندی با کمک پرس پانچ و ابزار پانچ، داخل آن، حفره‌هایی ایجاد شده است. تکه فلزی بریده شده از ورق، توسط پانچ به حفره‌ای زیر قطعه منتقل می‌شود. ورق پانچ آلیاژی بریده شده بسته به جنسش می‌تواند مجددا مورداستفاده قرارگیرد. در این مقاله از وبلاگ آهن اسپات، قصد داریم درباره ورق پانچ آلیاژی، انواع و کاربردهای آن صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

ورق پانچ آلیاژی چیست؟

ورق پانچ آلیاژی، نوعی فلز ورقه‌ای است که عناصر سازنده آن دستخوش تغییراتی شده‌اند. این تغییر از آن رو ضرورت دارد که اغلب صنایع به دلیل کاربردهای خاص(مثل نیاز به تحمل دمای بسیار بالا یا پایین) نمی‌توانند از ورق آهن معمولی استفاده کنند و در صورت استفاده ممکن است متحمل ضرر و خسارت‌هایی شوند.
ورق پانچ آلیاژی به این دلیل که برای کاربردهای خاص بهینه ‌سازی شده‌است،‌ بیشتر برای صنایع سنگین مانند نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها یا صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کاربرد دارد.

به طور کلی محصولات آلیاژی به این منظور ساخته شده‌اند که نقص‌های موجود در فلزات رایج را رفع کنند و تحمل بیشتری نسبت به دما و فشار داشته باشند. ورق پانچ آلیاژی در هر جایی که امکان فشار و دماهای خیلی بالا یا پایین باشد، عملکرد بهتری از خود نسبت به سایر نمونه‌ها نشان می‌دهد؛
برای مثال می‌توان از ورق پانچ آلیاژی در کوره‌های سیمان استفاده کرد، بدون این‌که ذوب شوند و یا حتی تغییر شکل دهند. در حالی که ورق آهن و فولاد معمولی، به راحتی تحت تاثیر دما قرار گرفته و دچار تغییر می‌شود.

در این جدول، علت استفاده از عناصر مختلف در آلیاژ‌ها را مشاهده می‌کنید:

عنصر قابلیت ایجاد شده
مگنز شکل پذیری، مقاومت در دمای بالا
وانادیوم پایداری، مقاومت در برابر خوردگی و ضربه
بیسموت تراش پذیری بیشتر
مس مقاومت در برابر خوردگی
کبالت بالا رفتن سرعت تشکیل گرافیت آزاد
آلومینیوم اکسیژن زدایی
نیکل استحکام و مقاومت در برابر اکسید شدن و خوردگی
کروم سختی و مقاومت در برابر سایش
سیلیکون افزایش خاصیت مغناطیسی و استحکام
تنگستن افزایش سختی و مقاومت
مولیبدن کاهش غلظت کربن و افزایش استحکام در دمای معمولی

انواع ورق پانچ آلیاژی

ورق‌های پانچ آلیاژی می‌تواند به چندین نوع تقسیم شود. در نهایت، این ورق‌ها طی فرآیند پانچ به ورق پانچ آلیاژی تبدیل شده و می‌توانند در صنایع مختلف به کار روند. انواع مختلف ورق‌های پانچ آلیاژی عبارتند از:

  • ورق CK45 (ضد سایش) 

این نوع ورق که به هاردوکس نیز معروف است از ترکیب عنصرهای منگنز و کربن ساخته شده و  به همین دلیل مقاومت زیادی در برابر سایش دارد. در ایران کارخانه‌های فولاد مبارکه و فولاد اکسین اهواز، این نوع ورق را به بازار عرضه می کنند.

این نوع ورق از ترکیب دو عنصر سیلیسیم و منگنز ساخته شده است. این نوع ورق شکل‌پذیری بسیار خوبی دارد و در عین حال بسیار محکم است و بیشتر در صنعت جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موارد نیز انواع دیگری از ورق آلیاژی هستند:

  • ورق MO40
  • ورق A516
  • ورق A283
  • ورق آلیاژی ST44
  • ورق آلیاژی ST37
  • ورق آلیاژی A283
  • ورق آلیاژی A36

هر یک از این ورق‌های آلیاژی به تناسب فلزاتی که در آن‌ها به کار رفته است می‌توانند در موارد مختلفی استفاده شوند؛ هم‌چنین پس از گذراندن فرآیند پانچ، به دلیل مقاومت و کیفیت بالای این ورق‌ها، قراضه‌های باقی مانده از ورق‌های پانچ آلیاژی نیز مجددا مورد استفاده خواهند بود.

نحوه تولید ورق پانچ با دستگاه CNC

ورق‌های پانچ به وسیله دستگاه‌های CNC تولید می‌شوند. ورق‌های آلیاژی، توسط دستگاه به دقت در جایگاه مناسب برای انجام عملیات پانچ شدن قرار می‌گیرند. پانچ می‌تواند شکل‌های ساده مثل دایره یا مربع داشته باشد یا طرح‌هایی که به صورت اختصاصی برنامه‌ریزی و تدوین شده‎‌اند.
اشکال ساده به راحتی و با یک حرکت روی ورق اجرا می‌شوند؛ اما در اشکال اختصاصی و پیچیده، باید از پانچ‌های مختلف با ضربه‌های جداگانه استفاده کرد.

هرچند اندازه نرمال ورق پانچ آلیاژی عموما ۱۰۰۰ در ۲۰۰۰ است، اما این اندازه می‌تواند به تناسب نیاز مشتریان و کاربرد مورد نظر آنان متغیر باشد. ضخامت ورق آلیاژی باید بین نیم الی هشت میلی متر باشد تا برای فرآیند پانچ مناسب باشد، ضخامت بیش‌تر ممکن است اشکال مورد نظر را به درستی به ما ندهد و ضخامت کم‌تر، مقاومت لازم برای فشار پانچ را ندارد. از سویی، اندازه و ابعاد شکل‌هایی که روی ورق‌های پانچ آلیاژی، اعمال می‌شود هم بسیار مهم است و برای کاربردهای مختلف، باید متفاوت باشد.

کاربردهای ورق پانچ آلیاژ

ورق‌های پانچ می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. ورق‌های پانچ آلیاژی به دلیل داشتن مقاومت و استحکام و به صورت کلی مزایای بیش‌تری که عناصر به کار رفته در آن برایش ایجاد کرده ‌است، می‌ تواند کاربرد‌های بسیار متنوع‌تر و بیش‌تری هم داشته باشد.

  • قابل استفاده در پروژه‌های مختلف صنعتی و ساختمانی مانند سقف و دیواره‌های آسانسور ، ساخت درب‌هایی برای در پارکینگ‌ها ، ورودی منازل و انبارها، ساخت صنایع فلزی و دکوراسیون، ساخت قطعات لوازم خانگی
  • حفاظ دکل‌های مخابراتی و نیروگاه‌های برق، هواکش موتورخانه‌ها ، مناطق حساس نظامی و زندان‌ها و اماکن ورزشی
  • جداسازی خطوط تولید مواد غذایی و کشاورزی

برای محاسبه وزن ورق پانچ (مشبک) و ثبت سفارش خرید، اینجا کلیک کنید.

مزایای ورق پانچ آلیاژی

همان گونه که پیش‌تر نیز گفته شد ورق‌های آلیاژی به دلیل تغییرات خاصی که در عناصر فولاد سازنده آن ها ایجاد می‌شود قابلیت های جدیدی کسب می‌کنند که می‌تواند در ایجاد کاربردهای جدید و استفاده‌های بهتر و متنوع تر موثر باشد.

ورق پانچ آلیاژی به دلیل تغییرات حاصل در فولاد به کار رفته در آن، می‌تواند در دماهای بسیار بالا مانند کوره‌ها و دماهای بسیار پایین مانند ارتفاعات بسیار بلند، بدون این‌که به شکل و مقاومت  آن خدشه‌ای وارد شود، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین به دلیل استحکام بسیار زیادی که فلز آلیاژی دارد، ورق پانچ آلیاژی می‌تواند در مخازن فشار به کار رود، بدون آن که خللی در روند کار ایجاد کند، این در حالی است که ورق آهنی معمولی تحت این شرایط مقاومت بسیار پایینی دارد.

استحکام بسیار بالای آلیاژ این نوع ورق پانچ، باعث می‌شود که در صنایع و ساخت دستگاه‌های مختلف صنعتی و خانگی، عملکرد خوبی داشته باشد و در طی زمان به راحتی دچار استهلاک نشود؛ هم‌چنین استفاده از نیکل در برخی از ورق‌های پانچ آلیاژی، سرعت اکسید شدن را بسیار پایین آورده و ورق را برای استفاده در مکان‌های مرطوب آماده می‌کند.

تعدادی از ورق‌های پانچ آلیاژی در برابر نمک‌های دریایی و حتی اسید هم مقاومند، به همین دلیل می‌شود برای صنایع پتروشیمی و استخراج نفت و گاز به راحتی روی‌ آن‌ها حساب باز کرد.

استعلام قیمت و خرید ورق پانچ از آهن اسپات

در این مقاله از وبلاگ آهن اسپات، مرجع مطمئن استعلام قیمت و خرید و فروش آهن و فولاد، با ورق‌ پانچ آلیاژی، ترکیبات، انواع، کاربردها و در نهایت مزایای استفاده از آن‌ها آشنا شدیم.
برای آگاهی از قیمت به روز ورق پانچ آلیاژی می‌توانید به جدول قیمت در سایت آهن اسپات مراجعه کنید؛ چرا که آهن اسپات یک مرجع معتبر و به روز برای خرید و فروش آهن آلات به شمار می‌آید.