از وال پست و میلگرد بستر به دلیل ایجاد اتصال قوی دیوارهای دوجداره و افزایش مقاومت سازه، استفاده می‌شود. البته میلگرد بستر، یک جفت مفتول طولی تغییر شکل یافته است. این مدل مفتول‌­های طولی باید دارای مفتول­‌های عرضی باشد که به صورت نردبانی جوش داده شده‌اند. در دیوارها و تیغه­‌های بلوکی، برای مهار کردن نیروهای خارجی از این مدل میلگرد استفاده می‌شود.
وال‌پست نیز معمولا از جنس ناودانی، نبشی و قوطی پروفیل است و بیشتر برای توزیع صحیح نیروهای وارد شده به دیوار استفاده می‌شود.
وال پست‌ها در حقیقت باعث می­‌شوند که دیوار در برابر نیروی وارد شده به صورت یکپارچه عمل نماید. اعضای ساختمان مثل دیوار اگر به صورت اصولی و درست با اسکلت سازه درگیر نباشد زمان وقوع حادثه دیوار فرو ریخته و خسارات مالی و جانی زیادی را به بار می‌­آورد.

برای اینکه با تفاوت وال پست و میلگرد بستر بیشتر آشنا شوید، ابتدا باید به طور جداگانه با میلگرد بستر و وال پست آشنا شده و هریک از ویژگی‌های آنها را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه این مقاله از وبلاگ آهن اسپات با ما همراه باشید.

میلگرد بستر چیست؟

میلگرد بستر یک جفت مفتول طولی است که مفتول‌های عرضی به صورت نردبانی یا خرپایی به آن جوش داده شده‌اند. در واقع میلگرد بستر به منظور تقویت فولاد ساختمانی برای دیوارهای آجری و یا بلوک سیمانی، مفتول ساخته شده از میلگرد استنلس استیل است که برای بکارگیری در اتصالات بین سنگ بنایی که به نحوی ترک خورده یا شکستگی دارد مناسب است. همچنین برای ستون‌های بنای ساختمان به منظور باربری عمودی و شکستگی مایل تاثیر به سزایی دارد.

اگر به بررسی خسارت‌هایی که طی سوانحی از قبیل زلزله، آتش فشان، صاعقه و غیره به ساختمان وارد می‌شود بپردازیم، خواهیم دریافت که بیشترین خسارات وارد شده طی خرابی دیوارها و سقف ساختمان‌ها رخ می‌دهد و این موارد به دلیل نداشتن استحکام کافی ساختمان رخ می‌دهد. از همین رو مهندسین اقدام به مقاوم‌ سازی این دو المان کرده‌ند و یکی از شیوه‌های مقرون به صرفه ای که اعلام شد، اجرای میلگرد بستر است.

مشخصات میلگرد بستر

میلگرد بستر از جنس استنلس استیل و یا کربن استیل گالوانیزه است زیرا به دلیل استفاده در ساختمان و قرار گرفتن در معرض رطوبت باید در مقابل زنگ زدگی و خوردگی مقاوم باشند.

مینیمم قطر مفتول‌ها چهار میلی متر و ماکسیمم قطر مفتول‌ها نصف ضخامت ملات بستر می‌شود و باید دقت داشت که ضخامت ملات بستر نباید از شانزده میلی‌متر بیشتر شود چرا که ماکسیسمم قطر ممکن برای مفتول‌ها هشت میلی‌متر است. البته در اکثر موارد ملات بستر ده میلی‌متر بوده و از مفتول‌هایی با قطر چهار میلی‌متر الی 5.4 میلی‌متر استفاده شده است.

روش اجرای میگرد بستر

میلگرد آج دار به دو روش افقی و عمودی قابلیت اجرا دارند. اگر میلگرد بستر نیاز باشد به صورت افقی اجرا شود، ابتدا با استفاده از کلاف میلگرد، با قطر 4 الی 6 میلی‌متر شکلی به صورت نردبان یا خرپا تولید نموده و عرض میلگرد بستر باید مطابق با عرض دیوار تنظیم شود.
به دلیل اینکه میلگرد بستر باید به صورت کامل در ملات پنهان شود، معمولا عرض میلگرد بستر را دو تا سه سانت کمتر از قطر میلگرد بستر در نظر می‌گیریم. اگر در گوشه‌های دیوار از مصالح دیگر نظیر تیرآهن، میلگرد و غیره استفاده شده می‌توان میلگرد بستر را از طریق جوشکاری به وادار متصل نمود.

اگر میلگرد بستر به صورت عمودی اجرا شود، لازم است در فرآیند چیدمان بلوک‌ها بروی یکدیگر در فضای خالی ایجاد شده به صورت عمودی میلگرد‌ها را قرار داده و با استفاده از میلگرد بستر عمودی آن‌ها فیکس می‌نمایند. به این دیوار‌ها CMU یا به عبارتی Concrete Masonry Unit گفته می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روش اجرای میلگرد بستر به ویلاگ آهن اسپات مراجعه نمایید.

کاربرد میلگرد بستر 

همان طور که میلگرد حرارتی برای افزایش مقاومت سقف کاربرد دارد، در ساختمان سازی، از میلگرد بستر نیز برای افزایش مقاومت دیوارهای سازه در برابر نیروهایی مانند زمین لرزه بهره برداری می‌گردد.
این المان به شکل افقی یا عمودی در انواع دیوارهای باربر و غیر باربر قابلیت بهره برداری دارند. از مجموعه میلگرد و مفتول می‌‌توان در انواع دیوارها استفاده نمود که عبارتند از:

  • دیوارهای آجری
  • دیوارهای آجری سفالی (CLB)
  • بلوک‌های بتنی تو خالی (HCB)
  • بلوک‌های سیمانی
  • بلوک‌های ACC
  • لیکا
  • هبلکس

مزایای استفاده از میلگرد بستر 

میلگرد بستر مانند سایر مقاطع و پروفیل‌‌های ساختمانی از مزیت‌‎هایی برخوردار هستند. ایمنی و مقاوم بودن ساختمان به عنوان مهمترین مورد در مزیت هستند. همانطور که می‌دانید میلگردها به مرور زمان دچار پوسیدگی شده و از بین خواهند رفت؛ از این رو استفاده از میلگرد بستر در شرایط نامساعد، مقاومت ساختمان را تضمین خواهد کرد.

  • مقرون به صرفه بودن از دیگر مزایای این محصول به شمار می‌رود. در مقایسه با روش‎‌‌های قدیمی، این روش به صرفه‌تر است و موجب شده است تا سازندگان بیشتر از این محصول مصرف کنند.
  • مزیت دیگر میلگرد بستر، جداسازی دیوار و ستون‌ها است. این کار منجر به کاهش نیروهای داخل صفحه دیوار می‌گردد.
  • یکی از مزیت‌هایی که باعث شده است استفاده از این محصول بیشتر شود، عدم نیاز به دوغاب در حین دیوارکشی است.
  • استفاده از این محصول موجب افزایش استحکام سازه در برابر زلزله خواهد شد.
  • مقاومت دیوارها با استفاده از این محصول افزایش چشم‌ گیری دارند.
  • با وجود میلگردهای بستر، دیوارهای متقاطع به یکدیگر اتصال می‌یابند.
  • استفاده از میلگردهای بستر موجب افزایش مقاومت برشی داخل صفحه دیوار می‌‌شود.

وال پست چیست؟

وال پست چهارچوبی از جنس نبشی، ناودانی، قوطی پروفیل است که به منظور توزیع صحیح نیروهای وارده بر دیوار عمل می‌کند. در واقع وال پست باعث می‌شود دیوار ساختمان در برابر نیرو وارده به صورت یکپارچه عمل کند. اعضای غیراصولی ساختمان مانند دیوار اگر به صورت اصولی با اسکلت سازه‌ای درگیر نباشد هنگام وقوع سوانح فرو می‌ریزد و خسارت‌های جانی و مالی فروانی به بار می‌آورد.

وال پست مطابق استاندارد 2800 ایران که مهندسین معمار با آن سرو کار دارند و دلیل اصلی شکل گیری این استاندارد فجایع حاصل از زلزله در ساختمان‌ها بوده است تولید می‌گردد. وال پست با استفاده از روش‌هایی مانند جوشکاری، پیچ و مهره به ستون‌ها و تیرها متصل می‌شود. در استاندارد‌های اروپایی استفاده از روش جوش کاری به دلیل انعطاف کم منسوخ شده است و تنها روش پیچ و مهره در ساخت اسکلت و دیرگ قسمت‌های سازه استفاده می‌شود ولی در ایران استفاده از روش جوشکاری همچنان مورد تایید است.

وال پست در دو جداره بیرونی و دورنی دیوارها، اطراف پنجره‌ها با فواصل معین و استاندارد نسبت بهم ساخته می‌شوند. اتصال وال پست به ستون‌ها غیر اصولی است و از آنجایی که اتصال بین دیوارها و ستون‌ها با پلی اورتان پر می‌شود، اتصال وال پست به ستون غیر استاندارد است. دلیل این موضوع انعطاف بیشتر ستون‌ها در هنگام مواجعه با نیروهای عمودی است.

کاربرد وال پست

  • اجرای وال پست با انکر بولت و نبشی کشی
  • اتصال دیوار به ستون با میلگرد
  • اجرای تسمه دور ستون
  • مهار دیوار به وسیله تعبیه میلگرد در داخل ستون‌های مجاور
  • مهار دیوار از طریق تعبیه میلگرد در داخل کف
  • مهار دیوار به دیوارهای برشی از طریق عبور میلگرد در سوراخ قالب‌ها
  • اجرای وال پست برای جان پناه بام (وال پست جان پناه)

نکات استفاده از وال پست

  • وال پست چه در اسکلت فلزی، چه در اسکلت بتنی از پروفیل‌هایی مانند نبشی، ناودانی، قوطی و تسمه ساخته می‌شود. ساخت وال پست با استفاده از نبشی اشتباه است.
  • هنگامی‌که طول دیوار 40 برابر ضخامت دیوار باشد اجرای وال پست برای دیوار الزامی‌ است.
  • زمانی که ارتفاع 30 برابر ضخامت دیوار باشد، اجرای وال پست الزامی‌ است.
  • وال پست از نظر مصالح به دو دسته فلزی و بتنی تقسیم می‌شود.
  • وال پست عمودی را در دهانه‌های بزرگ از روی تیر طبقه پایین به زیر طبقه بالا در داخل میان قاب جوش می‌دهند.

روش اجرای وال پست

وال پست‌ها به روش‌های مختلفی؛ اما اکثرا به صورت تیر و ستون طراحی و اجرا می‌گردند البته وال پست قائم و افقی نیز وجود دارد که وال پست قائم در زمانی که دهانه شما بزرگ باشد از روی تیر طبقه پایین به زیر تیر طبقه بالا در دهانه جوش می‌گردد. وظیفه اصلی آن انتقال نیروهای حاصل از باد و زلزله از دیوار به قاب است که باعث استحکام بیشتر دیوار و جلوگیری از تخریب آن می‌گردد.

تفاوت وال پست و میلگرد بستر

  1. با وجود اینکه وال پست و میلگرد، به منظور تقویت و مقاوم ‌سازی دیوار سازه اجرا می‌‌شوند، اما تفاوت‌های موجود در مشخصات و روش اجرای آن‌ها بسیار است. به طور کلی تفاوت وال پست و میلگرد بستر شامل موارد زیر می‌‌شود:
  2. متریال سازنده وال پست و میلگرد بستر با هم فرق می‌کند. به ‌عنوان مثال وال پست از نبشی تشکیل‌ شده است، در حالی که میلگرد بستر از میلگرد با قطر 4 میلی ‌متر درست می‌‌شود.
  3. مهمترین تفاوت وال پست و میلگرد بستر در نحوه‌ اجرا و نصب آن‌ها است، به عنوان مثال میلگرد در ملات بین آجرها پنهان می‌گردد. ولی برای نصب وال پست باید نبشی‌ها را به سقف و پایه ستون متصل کرد. بنابراین نصب و اجرای میلگرد بستر نسبت به وال پست، آسان‌تر و راحت‌تر است.
  4. تفاوت دیگر آن‌ها در زمان لازم برای اجرای وال پست و میلگرد بستر است. از آنجا که در فرایند اجرای وال پست جوشکاری الزامی‌ است، بنابراین نصب و اجرای آن در مقایسه با میلگرد بستر طولانی‌‌تر است.
  5. یکی دیگر از موارد تفاوت وال پست و میلگرد بستر در هزینه موردنیاز برای اجرای آن‌‌ها است. برای اجرای وال پست نسبت به اجرای میلگرد بستر، هزینه بیشتری صرف می‌‌شود.
  6. تفاوت دیگر آن‌‌ها در میزان تحمل بارهای وارده است. به عنوان مثال وال پست تحمل بار بیشتری نسبت به میلگرد بستر دارد. به ‌خصوص در مورد نیروهای برشی که بسیار متداول هستند.
  7. یکی دیگر از موارد تفاوت وال پست و میلگرد بستر نیروی کاری است که آن‌ها را نصب می‌کند. نصب و اجرای وال پست به دقت بالایی احتیاج دارد و باید توسط افراد متخصص و جوشکار ماهر انجام شود.

آهن اسپات؛ مرجعی مطمئن برای خرید آهن

شما می‌توانید برای مشاهده قیمت وال پست و میلگرد بستر و همچنین تحلیل و بررسی اخبار آهن و فولاد کشور به صورت روزانه و فروش آهن آلات ساختمانی و صنعتی همراه آهن اسپات باشید. تا اطلاعات دقیق و کاملی در این زمینه کسب نمایید.

آهن اسپات برای تسهیل معاملات و مبادلات آهن ایران و به عنوان مرجعی برای اطلاع رسانی در این صنعت راه اندازی شده است. قیمت آنلاین آهن و همچنین تحلیل و بررسی اخبار آهن و فولاد کشور به صورت روزانه و فروش آهن آلات ساختمانی و صنعتی با تضمین قیمت و کیفیت از جمله فعالیت‌های مجموعه آهن اسپات می‌باشد.