میلگرد یکی از محصولات پرکاربرد در صنعت ساختمان و ساخت و ساز است. بازار میلگردها دارای پیچیدگی‌های زیادی می باشد و لازم است پیش از خرید، اطلاعات خود را در رابطه با این محصول افزایش دهید.

قیمت میلگرد یکی از موارد بسیار تاثیرگذار چرا که دانستن قیمت میلگرد کارخانه های مختلف، به ما کمک می کند تا بتوانیم راحت تر در مورد خرید آن ها تصمیم بگیریم. در این عنوان از مجموعه مقالات آهن اسپات قصد داریم ببینیم که کدام کارخانه ارزان‌ترین قیمت میلگرد را ارائه می‌کند؟!

میلگرد چیست؟

به محصولات فولادی با سطح مقطع دایره ای شکل و نسبت طول به قطر زیاد، میلگرد گفته می شود. میلگردها را به لحاظ شکل ظاهری، به دو نوع ساده و آجدار تقسیم بندی می کنند. میلگرد از استحکام بالایی برخوردار است، به همین خاطر استفاده از این محصول، بسیار مقرون به صرفه می باشد.

قطر میلگردهای ساخته شده به استانداردهای مورد استفاده در کشورهای مختلف بستگی دارد و معمولا بین ۶ الی ۶۰ میلی متر است. این محصولات در قطرهای بین ۶ تا ۳۲ میلی متر به راحتی در بازار یافت می شوند و برای قطرهای بزرگ تر باید سفارشی سازی گردند. طول معمول میلگردهای تولیدی، ۱۲ متر است اما در قطرهای کمتر از ۱۰ میلی متر، به صورت کلاف نیز عرضه می شوند. مشخصات پروفیل ها و مقاطع فولادی در کتابی با عنوان پروفیل های ساختمان فولادی (جدول اشتال) آورده شده است.

در ایران، نخستین استاندارد برای کارخانه ذوب آهن اصفهان اعلام گردید که استاندارهای AII و AIII (GOST۵۷۸۱) بود. لازم به ذکر است این استاندارد از کشور روسیه برگرفته شده بود. این استانداردها همچنان در بازار فولاد رایج بوده و مورد استفاده قرار می گیرند. در سال های اخیر استاندارد دیگری تحت عنوان (ISIRI۳۱۳۲) برای تولید این محصول عرضه شده است و تمامی تولید کنندگان موظف به رعایت آن می باشند.

انواع میلگرد 

در ایران، میلگرد های تولیدی طبق استاندارد روسیه در گریدهایA۱، A۲، A۳ وA۴ تولید می شوند. هر کدام از استانداردهای مذکور، مشخصات منحصر به فرد خود را دارند.

1. میلگرد A۱

میلگرد A۱ صاف و بدون آج بوده و مطابق با استاندارد ملی ایران ISIRI ۳۱۳۲ ساخته می شود. از این نوع میلگرد در پروژه های ساختمانی و صنعتی به طور گسترده استفاده می شود. این میلگرد ساده، داوم بسیاری دارد و می تواند بار مکانیکی زیادی را تحمل کند. میلگرد ساده در مصارف ساختمانی و صنعتی کاربرد فراوان دارد.

2. میلگرد A۲

میلگردهای آجدار A۲ در دسته میلگردهای نیمه سخت به شمار می روند. کم بودن مقدار کربن در این نوع میلگردها، قابلیت خم پذیری آن ها را افزایش می دهد. از میلگرد A۲ معمولا در ساخت خاموت استفاده می کنند. تنش سیلان و تنش گسیختگی این نوع از میلگردها به ترتیب ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ کیوگرم بر سانتی متر مربع است.

3. میلگرد A۳

میلگرد آجدار A۳  جزء گروه های سخت دسته بندی شده و دارای آج جناغی و یا هفت و هشتی است. این نمونه نسبت به میلگرد A۲ مقاومت بالاتری دارد. تنش سیلان و تنش گسیختگی این مدل به ترتیب ۴۰۰۰ و ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. میلگرد A۲ به عنوان میلگرد عرضی و میلگر A۳ به عنوان میلگرد طولی قابل استفاده است. جوشکاری بر روی این دو نوع میلگرد به دلیل ویژگی های ساختاری آن ها مجاز نیست.

4. میلگرد A۴

میلگرد آجدار A۴ به صورت مرکب بوده و جزء محصولات سخت به شمار می رود. شکل ظاهری این مدل و آج آن با سایر رده ها متمایز است. سازه هایی که با میلگرد A۴ ساخته می شوند، محکم تر و سبک تر از گروه های دیگر هستند. قیمت میلگرد A۴نیز با توجه به ویژگی های خاص آن قاعدتا از میلگردهای A۲ وA۳ بالاتر است.

کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد ارزان در ایران

از جمله کارخانجات تولید و عرضه کننده میلگرد، می توان به آذر امین تیکمه داش، آناهیتا گیلان، ذوب آهن بوئین زهرا- آرین فولاد، بافق یزد، فولاد ابرکوه، آتیه خلیج فارس، ذوب آهن اصفهان، فولاد امیر کبیر خزر، فولاد راد همدان، سیادن ابهر، سیرجان حدید، فولاد شاهین بناب، مجتمع فولاد ظفر بناب، فولاد البرز ایرانیان (فایکو)، فولاد قزوین، روهینا اهواز، نورد کوثر اهواز، سپهر ایرانیان و … اشاره کرد.

از بین کارخانه جات بالا، ارزان ترین قیمت میلگرد متعلق به فولاد قزوین، فولاد امیر کبیر خزر، ذوب آهن بوئین زهرا_ آرین فولاد و سیادن ابهر است.

1. کارخانه فولاد خراسان

مجتمع فولاد خراسان به عنوان یکی از وسیع ‌ترین و مشهورترین تولیدکنندگان محصولات فولادی در کشور است که به سال 1368 و در موقعیت 15 کیلومتری شهر نیشابور تاسیس شد. مساحت این کارخانه 1400 هکتار است.
در این مجتمع علاوه بر میلگرد ساده و آجدار، انواع محصولات فولادی مثل شمش، آهن اسفنجی و بریکت تولید می‌ شود. افراد فعال در حوزه آهن یا ساخت و ساز، میلگرد این کارخانه را با نام میلگرد نیشابور می ‌شناسند. مقرون به صرفه بودن قیمت های این کارخانه از مواردی است که باعث محبوبیت این برند در میان سایر کارخانجات ایران شده است.

لازم به ذکر است که قیمت مناسب محصولات مجتمع فولاد نیشابور باعث پایین آمدن کیفیت آن ها نشده است. این کارخانه همواره با حفظ استانداردها و کیفیت بالا، با ارائه ارزان ترین میلگردها به مردم خدمات رسانی کرده است. میلگردهایی که در این مجتمع تولید می شوند در هر دو نوع میلگرد ساده و میلگرد آجدار هستند و از مشخصات اصلی و مهم محصولات آجدار باید به آجدار جناقی و آجدار مارپیچی اشاره کنیم.

2. کارخانه ابرکوه یزد

اگر در بازار آهن آلات فعال باشید قطعا نام این برند به گوشتان خورده است. کارخانه ابرکوه یزد در سال 1391 در جهت توسعه و پیشرفت صنعت فولاد کشور در زمینی 150 هکتاری در 15کیلومتری جاده ابرکوه استان یزد تاسیس شد. ابرکوه یزد با رعایت استانداردهای جهانی با شماره 3132 به ثبت رسیده است.
این کارخانه با استفاده از واحد نورد خود می تواند 450 هزار تن میلگرد در سال تولید کند. در این مجتمع فولاد، میلگرد گرید A3 از سایز 8 تا 32 میلی متر ساخته می شود. میلگردهای تولیدی این مجتمع تنش جاری 4000 کیلوگرم و تنش گسیختگی 6000 کیلوگرم دارند.

3. کارخانه فولاد قزوین

مجتمع فولاد خاورمیانه (قزوین) در سال ۱۳۸۰ در شهر قزوین، کیلومتر ۵ جاده تاکستان با هدف تولید انواع فولادی احداث گردید. کارخانه فولاد قزوین، میل های آجدار سایز ۸ الی ۲۰ میلی متر با گرید A۲ و A۳ تولید می کند.

میل قزوین را همه با کیفیت بالای آن می شناسند و برای استفاده در مصارف ساختمانی بسیار مناسب می باشد. تولید میل قزوین سایز ۸ در بازار آهن بیشتر از سایر کارخانه ها دیده می شود. آج های میل قزوین به صورت مارپیچ بوده و به کار بردن آن ها در محل هایی که سازه با تغییر شکل همراه است مناسب نیست؛ چرا که عملیات جوشکاری در این نوع میلگرد ها ممنوع می باشد.

4. کارخانه فولاد امیر کبیر خزر

مجتمع فولاد امیرکبیر با بیش از دو دهه فعالیت در عرصه تولید مقاطع فولادی مرغوب در بازار ایران نقش پر رنگی ایفا می کند. این واحد صنعتی در خطه شمالی ایران و با بهره گیری از دستگاه های به روز بین المللی بالغ بر ۵۰۰ هزار تن میلگرد آجدار و ساده فولادی تولید و به بازار داخلی عرضه کرده است.

شرکت امیرکبیر خزر در سال های فعالیت خود توانسته گواهینامه های  ایزو ۱۴۰۰۱, ۱۸۰۰۱: ۲۰۰۷, ۲۰۰۸, ۲۰۰۹ و همچنین ISO OHSAS را کسب نماید. میلگردهای تولید شده در شرکت فولاد امیرکبیر در دو خط نورد مجزا و تحت استانداردهای ملی و بین المللی تولید و به بازار روانه می شود.

این مقاطع در سایزهای ۸ تا ۳۲ میلیمتر و به صورت آجدار در گریدهای A2, A3, A4 تولید می شوند. این مقاطع به طور کامل با استفاده از شمش های فولادی مرغوب در ابعاد ۱۵۰*۱۵۰ و ۱۲۵*۱۲۵ و در طول های ۶ متری تولید و در کوره های حرارتی متشکل از سه بخش منطقه پیش گرم، منطقه جوش حرارتی و منطقه یکنواخت کننده ساخته می شوند.

5. کارخانه ذوب آهن بوئین زهرا (آریان فولاد)

شرکت نورد آریان فولاد در سال ۱۳۸۵ با هدف تولید انواع مقاطع فولادی اعم از نبشی، ناودانی، تیرآهن، ریل و میلگرد در شهرستان بوئین زهرا تاسیس گردید. در حال حاضر این مجموعه به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی تمام خصوصی در کشور و خاورمیانه تبدیل شده است.

از جمله مزایای این مجموعه باید به فاصله اندک آن از بازار مصرف تهران و شمال کشور نام برد که سبب کاهش میزان حمل و نقل و در نتیجه کاهش آلودگی هوا همراه با صرفه جویی در زمان، هزینه ها و انرژی می شود. همچنین کارخانه نورد آریان فولاد مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا بوده که توسط کارخانه های مانیسمان دماگ آلمان، NNK ژاپن و دانیلی ایتالیا فراهم گردیده است.

6. کارخانه سیادن ابهر

مجتمع فولاد سیادن ابهر در سال ۱۳۸۵ و در کیلومتر ۷ جاده تاکستان تاسیس گردید. ظرفیت اسمی این مجتمع فولاد ۲۸۸ هزار تن در سال می باشد. از جمله طرح های توسعه مجتمع فولاد ابهر، تولید میلگرد از قطر ۸ الی ۳۲ میلیمتر می باشد که در استانداردهای A۲ وA۳ تولید می شود. فولاد سیادن ابهر در سال ۱۳۹۰ به عنوان کارآفرین برتر استان زنجان انتخاب شد و این واحد نمونه صنعت و معدن در سال ۱۳۹۱ موفق به اخذ نشان عالی مدیریت گردید.

میلگرد سیادن ابهر در زمره تولیدات با کیفیتی قرار دارد که توانسته بخشی از بورس کالا را به خود اختصاص دهد. این کارخانه ظرف مدت زمان کوتاهی توانست با قیمت های رقابتی و کیفیت بسیار بالا جای خود را در بازار آهن آلات تثبیت کند. قیمت میلگرد آجدار ابهر در مقایسه با سایر رقبا مناسب تر است، از این رو تقاضای مصرفی بالایی نیز در سطح بازار دارد.

استعلام لحظه‌ای قیمت میلگرد ارزان در آهن اسپات

میلگرد یکی از محصولات بسیار پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز و ساختمان می باشد. در ایران، میلگرد های تولید شده طبق استاندارد روسیه در گریدهای A۱، A۲، A۳ و A۴ تولید می شوند.
قطر میلگرد به استاندارد مورد استفاده در کشورهای مختلف بستگی دارد و معمولا بین ۶ تا ۶۰ میلی متر است. این محصولات در قطرهای بین ۶ تا ۳۲ میلی متر به راحتی در بازار یافت می شوند.

به دلیل سیاست‌های قیمت گذاری کارخانجات و همچنین هزینه‌های تولید و قیمت رقابتی، برخی تولید کنندگان میلگرد، اقدام به ارائه ارزان‌ترین قیمت نموده‌اند. از بین کارخانجات تولید و عرضه‌کننده میلگرد، ارزان ترین قیمت را فولاد قزوین، فولاد امیر کبیر خزر، ذوب آهن بوئین زهرا_ آرین فولاد و سیادن ابهر دارند.
کارخانه فولاد قزوین، میلگردهای آجدار سایز ۸ الی ۲۰ میلی متر با گرید A۲ و A۳ را تولید می کند. مقاطع تولید شده در کارخانه فولاد امیر کبیر خزر در سایزهای ۸ تا ۳۲ میلیمتر و به صورت آجدار در گریدهای A۲, A۳ و A۴ تولید می شوند. میلگردهای تولید شده در کارخانه سیادن ابهر از قطر ۸ الی ۳۲ میلیمتر می باشند که در استانداردهای A۲ و A۳ تولید می گردند.

آهن اسپات برای تسهیل معاملات و مبادلات آهن ایران و به عنوان مرجعی برای اطلاع رسانی در این صنعت راه اندازی شده است. قیمت آنلاین آهن و همچنین تحلیل و بررسی اخبار آهن و فولاد کشور به صورت روزانه و فروش آهن آلات ساختمانی و صنعتی با تضمین قیمت و کیفیت از جمله فعالیت های مجموعه آهن اسپات می‌باشد.
بنابراین برای استعلام قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی در ایران کافیست وارد وبسایت آهن اسپات شده و پس از رصد و مقایسه قیمت‌ میلگرد هر کارخانه، خریدی به صرفه و منحصر به فرد را تجربه کنید.